Hvert eneste søskendeforhold er unikt, komplekst og ændrer sig over tid, især når en af søskende har et handicap. Søskende kan udvikle et stærkt, to-vejs- og kærligt forhold til deres bror eller søster med handicap. Nogle søskende fortæller, at de har udviklet en række kvaliteter som en højere grad af modenhed, medfølelse, forståelse, indsigt og modstandsdygtighed. Andre søskende bruger ord som ”min bror/søster har gjort mig til den jeg er idag”. For en stor del af søskende er det en livslang udvikling af relationer og mange af dem fortsætter med at yde en meget betydelig støtte gennem hele livet. Maria deltog på Ådalskolens søskendekursus i efteråret 2021 siger ”jeg elsker min lillebror, som jeg ikke elsker nogen anden, det er en beskyttende og bekymret kærlighed”. Men der kan også være indblandet en masse stress og forvirring fordi søskenderelationen begynder tidligt i barndommen, når et barns følelsesmæssig modenhed og evne til at håndtere stress endnu ikke er udviklet. Derfor kan søskende opleve forvirring og føle sig isolerede fortæller gruppeleder John Quist Frandsen ved Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted. De kan også opleve uløste eller modstridende følelser såsom harme eller skyld, som hvis det ikke bliver talt om overføres til teenagealderen og videre ind i voksenlivet. Disse følelser kan bidrage til vanskeligheder i familien og med deres bror eller søster som har et handicap. Nogle søskende føler, at de ikke selv har brug for støtte og opbakning og tænker at deres behov er ikke så vigtige. Imidlertid viser erfaringerne at mange søskende gennem støtte bla. ved et søskendekursus opnår en større selvtillid og forståelse og kommer nemmere videre med mere respekt og accept.
Vi har talt med en
række voksne søskende via vores kursusblog og her er nogle af de udsagn de kom
med:
”Jeg havde en række
uløste følelser fra i barndommen, fx isolation, vrede og skyld”
”Da jeg voksede op,
følte jeg mig meget alene”
”En lav selvtillid
eller følelse af, at mine egne behov ikke var så vigtige”
”Jeg fik at vide, at
jeg var heldig, hvad skulle jeg bekymre mig om, når jeg sagde, at jeg følte mig
ked af det og ikke ville i skole”?
”Et ekstra pres over at skulle udrette noget særligt som min søster aldrig ville komme til”
”En tristhed over at
min bror stod overfor så mange udfordringer og ikke ville komme til at få venner
eller finde en kæreste”
”En tristhed over ikke
at have et søskendeforhold som alle andre”
”Mange følelser af
illoyalitet, når jeg åbent forsøgte at tale om udfordringer”
”Jeg bekymrede mig
for, hvad der ville ske, når mine forældre ikke længere magtede at passe min
bror derhjemme”
”Jeg havde bekymringer
over at finde en kæreste, som vil forstå og være villig til at dele eventuelle fremtidige ansvarsområder”
”Jeg havde bekymringer
for selv at få børn, f.eks. risikoen for genetisk arv fra min brors handicap”
”Jeg var i tvivl om
den balance mellem ansvar mellem min søster og min familie. I nogle tilfælde
følte jeg, at jeg ikke havde noget valg”
”Jeg havde alt for
høje og urealistiske forventninger til mig selv”
Alle disse citater fra voksne søskende viser, at børn og unge går med mange tanker. Tankerne er naturligvis altid forskellige fra barn til barn men tankerne er der. Derfor er det vigtigt i opvæksten at være lydhør over for søskendes erfaringer og oplevelser. Netop ved at deltage på et søskendekursus og ved at forsætte i et netværk som Søskendeforeningen (SØF) i både Aarhus eller København er det en virkelig god anledning til fortsat at have mulighed for at vende man som søskende spekulerer på med andre. Vi skal vide at tankerne og de eventuelle bekymringer ikke forsvinder selvom søskende bliver ældre men at bekymringerne naturligvis aftager i intensitet.
Hvad kan så i virkeligheden hjælpe søskende?
At forstå at du som
søskende ikke er alene og der er mange søskende i lignende situationer
Læse om andres
søskende erfaringer
At komme i kontakt med
andre søskende, enten ansigt til ansigt på et søskendekursus eller via en
Facebook gruppe
Skriv dine oplevelser
ned - nogle gange hjælper det til at give mening omkring dine følelser
At forstå og erkende
at dine oplevelser og erfaringer påvirkes af mange ting og altid vil være
anderledes end andre søskendes. Diagnosen og sværhedsgraden af min brors
handicap vil altid påvirke min families mestringsevne
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted tilbyder kursusforløb, hvor børn og unge i alderen 9-16 år kan mødes, udveksle erfaringer, lære mere om handicappet og ikke mindst sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar