torsdag den 11. marts 2021

Et søskendekursus giver for de fleste et nyt sæt briller

Børnene og de unge er helt enige om, at de voksne på Ådalskolens søskendekursus kommer med en helt anden baggrund end dem selv, hvilket gør at flere af deltagerne i den grad oplever, at de kommer til at se tingene på nye måde, fra en anden vinkel eller så at sige gennem ”et andet sæt briller”. Sådan bør det også være siger gruppeleder John Quist Frandsen og det er i hvert fald det som vi bestræber os på hver eneste gang. ”Vores fag er jo søskende, så på den måde har vi kunnet tilføre noget, eller måske fået søskende deltagerne til at kigge på tingene og hverdagen på en anden måde eller turdet at stille nogle som før var ustillede”. De nye briller, som børnene og de unge er blevet udstyret med, har gjort, at de oplever at få nuanceret deres forståelse af deres bror eller søster med et handicap og det har for langt de fleste sat gang i en refleksion om, hvad de kan gøre og hvordan de kan gøre det. Det er oplagt at tolke søskendes udsagn netop som en slags anden ordens iagttagelser. Pernille på 12 år siger det på følgende måde: ”Det med at opdage at der bag min storebrors handicap også er en masse positive ting har været med til at nuancere mit perspektiv”. For Pernille har det været med til at give et nyt perspektiv på samme problematik, som så mange andre børn og unge oplever som har en bror eller søster med et handicap. Mikkel på 12 år udtrykker det på denne måde: ”…og så har den voksne fra søskendekurset kunne få mig til at overveje flere ting, nå men har du tænkt over det og det, hvor jeg bagefter tænker, nej, det har jeg slet ikke tænkt over, så på den måde har alle søskendeskursets aktiviteter kunnet tilføre os søskende noget nyt og forskelligt, som vi ikke tænker over til dagligt”. Det er netop denne grundsten, som flere af søskende på søskendekurserne finder virkelig givende og en dreng på 11 år beskriver det som en kæmpe aha-oplevelse, der har givet en mere nuanceret tilgang til hans hverdag: ”De andre søskende kommer fra helt andre familier og har helt andre hverdagserfaringer, så jeg fik virkelig nogle aha-oplevelser”. En anden søskende kan fortælle noget helt åbenlyst: ”Nogle ting blev mere åbenlyse for mig, når de andre søskende på holdet kom med deres betragtninger”. Denne forundring over, at der kommer en masse nye perspektiver frem, selvom de er ”åbenlyse”, er en klassisk systemteoretisk problematik som vi naturligvis er meget optaget af som planlæggere af søskendekurserne på Ådalskolen i Ringsted. Når du ser et fænomen igennem et bestemt systems briller (fx umulighederne), så er der nogle ting, der er klare og åbenlyse, mens andre ting er skjulte, mens hvis du betragter samme fænomen igennem et andet systems (fx mulighedernes) koder eller briller, så vil der fremstå nogle helt andre ting som er åbenlyse og det er netop det afsæt som de forskellige søskende citater kan tolkes ind i. Derfor synes vi, at vi med rette kan sige, at børn og unge som deltager på søskendekurserne får et nyt sæt briller, ”briller som de naturligvis skal huske at gå med i nogen tid inden man kan sige og mærke, at nu har man vænnet sig til dem” afslutter John med at forklare.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar