Når man har en bror eller søster med et handicap er der mange måder at reagere på og der vil som
oftest være reaktioner gennem hele livet. Det kan kræve tid og være svært for børn og unge
at acceptere dette vilkår og det kan have en større eller mindre indvirkning på barnets eget liv. Så et handicap hos en man elsker, kræver både
følelsesmæssigt, socialt og praktisk omsorg. Ved at kende til hvad der er normale
reaktioner hos søskende kan man genkende og måske forhindre, at negative
følelser vokser og stress faktorere bliver uhåndterlige. Hvordan du som søskende
reagerer afhænger naturligvis af mange forskellige omstændigheder. Vi har alle vores eget tempo og er helt forskellige i vores måde at klare os i livet på. Nogle er hurtige og andre er mere langsomme. Selvfølgelig spiller det en
rolle, hvem i søskendeflokken der er handicappet og hvilken diagnose der er tale om samt i hvilken grad der er mulighed for pædagogisk behandling. Ådalskolen i Ringsted tilbyder støtte til
børn og unge i alderen 9-16 år som har en bror eller søster med et handicap. Vi
kalder det for søskendekurser og er et forløb hvor søskende kan møde med andre
jævnaldrende og dele tanker og erfaringer. Vores motto er ”Alle følelser er
tilladte og ingen følelser er forkerte”. Derfor er det helt naturligt at
reagere, når en bror eller søster i familien har et handicap. Ikke at reagere
vil faktisk være mere unaturligt. Forholdet til en bror eller søster med et
handicap, hvordan ens bror eller søster klarer sig, dine egne livsvilkår, sociale
forhold og mødet med de øvrige omgivelser vil have indflydelse på den måde du
opfatter stress. Derudover vil din egen måde at tænke på, erfaringer og samlede hverdagsopgaver påvirke, hvordan du reagerer og hvad du oplever som byrdefuldt.
Søskende kan have helt forskellige reaktionsmønstre og der kan nemt i perioder
være tidspunkter hvor der ingen reaktioner er. Det betyder bare ikke at
søskende ikke reagere men da et handicap jo er et blivende vilkår er
reaktionsmåder et fænomen som kommer og går. Det er ikke muligt at reagere hele
tiden. Man kan også være nødt til at lade det ligge og ”glemme det for en stund”.
På søskendekurser er der mulighed for at tale om mange emner og et af emnerne
er tit oplevelsen af skam og skyldfølelse. Nogle søskende føler sig skyldige i
perioder, fordi de mener, at de bør gøre noget mere for den bror eller søster
som har et handicap. De ønsker måske, at de er mere tålmodige, har mere magt,
tolererer mere eller have et større overblik. Måske siger søskende til sig
selv, at man skal gøre noget mere for resten af familien, at man bør gøre
noget mere ud af sit skolearbejde og for de ældre søskende at være mere derhjemme
for at hjælpe ens forældre. Søskende kan også opleve skyld over, at det er
deres bror eller søster som er handicappet og ikke dem selv og at det er ens
bror eller søster som får et meget anderledes liv. På søskendekurserne er vores
bedste råd til dig som søskende at du:
Taler med nogen, du
har tillid til, hvis du oplever at skyld tærer på dine kræfter. For eksempel
ved at forestille dig, at din bedste ven var i din situation: Hvad ville du
sige, hvis han eller hun havde fortalt dem, at de følte skyld?
At mærke en følelse som
kaldes, skam er heller ikke ualmindeligt for søskende. Nogle kan skamme sig over
at have blandede følelser over for den bror eller søster som har et handicap. At
man på den ene side kan være uendelig glad for ham eller hende, men på samme
tid kan være dødtræt og vred på ham eller hende. Det er det som vi kan kalde
for ambivalente følelser og dem kan der være flere af. Søskende lever et liv med både med det, som er
normalt og det, som er anderledes. De støder som følge heraf på mange dobbelte
temaer igennem deres barn- og ungdom fx: Ret/uret, delagtiggøre/udelukke, skam/skyld
eller hemmeligt/åbenhed. Nogle søskende kender til en følelse som skam, når de for
eksempel føler sig lettede over, at ens bror eller søster med et handicap skal
i aflastning eller på en koloni med SFOèn. Tankerne kan flyve i hovedet ”nu
bliver der mere tid til mig” eller ”dejligt, nu bliver der lidt ro” er ikke
ualmindelige. Nogle søskende beskriver også en følelse af skam forbundet med
symptomerne på handicappet (for eksempel udseende, kognitive udfordringer, en ukritisk
adfærd eller aggression) andre børn og unge fortæller, at de oplever det
vanskeligt, når deres bror eller søster opfører sig uhøfligt eller upassende overfor
andre. Andre kan opleve at skamme sig, fordi de ikke er i stand til at tage på
en fælles familietur i frygt for hvad ens bror eller søskende kan finde på. Det
er ikke altid let at vide, at der er tale om en følelse af skam og det kan for
mange være svært at sætte ord på når man er barn eller ung. Det er lettere at
sætte ord på en oplevelse af skyld og utilstrækkelighed, uanset om vi har
grund til at føle disse følelser eller ej. At turde kikke indad, at kunne sætte
ord på ens hverdag og prøve at sætte ord på følelser er et første skridt for
søskende til nemmere at komme til accept.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar