Når børn mødes på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted
og den nødvendige tillid har indfundet sig går snakken ofte meget lystigt. Det
er netop også meningen og et af formålene ved søskendekurserne. Her kommer et
lille udpluk af en snak vi havde på et af søskendekurserne. 4 børn på 12 år er
i gang med en aktivitet, de sidder sammen og aktiviteten handler om det ansvar
man har eller kan opleve, når man har en bror eller søster med et handicap.
Mathias, som har en lillesøster med autisme fortæller, at hans søsters handicap
har betydet, at han er blevet mere moden eller voksen. ”Jeg klarer lidt mere
nogle ting selv. Sådan har det i hvert fald været i min situation. Jeg har haft
mange perioder hvor både min mor og far har været meget optaget af min søster
så der ikke var så meget tid til mig. På den måde, så tror jeg, at jeg er
blevet mere moden”. ”Jeg er nok også blevet meget mere voksen i det og nu kan
jeg bedre se, hvordan andre søskende (særligt de yngre søskende] reagerer på
det. Jeg er i flere perioder trådt ind lidt som en forælder, hvor jeg påtog
mere ansvar over for hende. Det er noget, jeg selv har taget på mig. Og jeg
tænkte: ”Nu skal jeg passe på min lillesøster” og sådan nogle ting. Så jeg er
gået ind og fået styr på tingene og mente, jeg skal holde styr på min families
aftaler og ligesom sikre sig, at alt og alle er okay. Mathias er gået fra
rollen som barn til rollen som voksen, hvor han i særlig høj grad passer på
familien. Ingen søskende taler om voksenrollen som noget negativt. I stedet
italesætter de den ændrede rolle og deres personlige udvikling som en nærmest
naturlig følge af at have en søskende med et handicap. For Mathias er
modenheden dog dobbelttydig. Han er 12 år snart 13 og det er tydeligt for os
andre udenfor, at hans adfærd peger på, at han ikke blot er blevet moden, men
at han måske også kan være blevet voksen for hurtigt. Han giver ikke direkte
udtryk for negative følelser i relation til den øgede ansvarsrolle, men de
andre søskende i snakken fortæller, at de oplever, at de er blevet voksne for
hurtigt. Denne oplevelse af at blive voksen for hurtigt kendes også fra andre
børnegrupper, som kan opleve udfordrende perioder i løbet af barndommen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar