Næste søskendekursus i 2016 |
Ådalskolen i Ringsted tilbyder og tilrettelægger søskendekurser for
børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et handicap. En meget
væsentlig del af tilbuddet er at organisere et frirum for børnene. Under
søskendekurset er vi meget optaget af, at skabe et neutralt rum for børnene,
hvor tanker og følelser kan mødes og udtrykkes. Det har stor betydning for især de
ældre børn, som fortæller os, at de har opnået større bevidsthed om, hvordan de
selv har det og er blevet opmærksomme på deres relationer til deres
søskende. Vores evaluering viser også, at mødet med ligesindede er et meget betydningsfuldt element i oplevelsen på Ådalskolens søskendekurser. For de yngste har
oplevelsen af at italesætte det faktum, at de ikke er alene med deres udfordringer været deres væsentligste udbytte. For de større børn har de kunne berige hinanden med handlemuligheder, gode
råd og få et nyt syn på, hvad de kan gøre i situationen. Denne bevidning imellem børnene gør, at der gives stemme til
mere nuancerede og mangfoldige identitetsfortællinger om den enkelte, så det
ikke er bliver problemfortællingerne, der dominerer, hvilket netop er
et væsentligt element i vores udformning af et søskendekursus. Ud over en
ændring i, hvordan børnene oplever sig selv medfører bevidning også oplevelsen af
fællesskab og ikke at være alene, hvilket tydeligt beskrives af en af de 12
årige drenge i dette citat:
”For første gang taler jeg med andre børn om min brors handicap”
At børnene på Ådalsskolens søskendekursus kan bevidne hinandens
historier og med gruppeledernes hjælp, hjælpe hinanden med at udfolde synet på sig selv og deres situation, må siges at udgøre et særligt kendetegn ved
valget af netop et søskendekursus som form, der har haft værdifuld betydning
for børnenes oplevelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar