fredag den 3. november 2023

Et godt og tæt samvær på søskendekurset


Det tætte samvær på søskendekurserne opstår gradvist hen ad vejen og man flere finder flere gode venner efterhånden, som kurset skrider frem. Som flere af børnene fortæller, kan det være svært at snakke med ens kammerater i skolen om en bror eller søster som har et udviklingshandicap. De kan jo ligesom ikke vide, hvordan det er og mange af dem kan heller ikke rigtig forstå, hvad  et handicap er. På søskendekurset kan det være forløsende at møde nogen, der kan forstå situation. Det fortæller Peter på 11 år om:

”Det bedste ved at være på søskendekursus har været at lære nogen andre børn at kende, som oplever nogle af de samme udfordringer, som jeg selv har. Jeg har altid tænkt, at der var nogen, der har det som mig, men jeg har aldrig mødt dem. Og det synes jeg bare, er rigtigt rart.”
Når børnene deltager på søskendekurset oplever mange, at der bliver knyttet særlige bånd på grund af den situation, de sammen står i. Som 10-årige Kristine siger: ”Det er vildt fællesskabsagtigt. Jeg føler mig som en del af noget, og så glemmer jeg helt, at det er svært at have en lillebror med infantil autisme”. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar