fredag den 23. august 2019

Gode tanker fra børnene på et søskendekursus


Gennem et søskendekursus kommer vi omkring rigtig mange emner som giver anledning til gode snakke. Undervejs skifter emnerne karakter for det er nemlig også de enkelte søskende, som er med til at ”farve søskendekurset” udfra den position de nu engang er i. Derfor er et søskendekursus aldrig ens og selvom vi har en klar drejebog for et kursus er der altid mange sving undervejs. Det opfatter vi som positivt fordi det vigtigste er at møde de pågældende søskende lige præcis der hvor de er. I dette blogindlæg har vi samlet nogle gode tanker og overskrifter fra det sidste søskendekursus i foråret 2019:
  • Børn med et handicap kan ikke forstå og har svært ved at acceptere en besked som: det skal du, fordi jeg siger det. De synes meget bedre om logiske forklaringer: Du skal have jakke og støvler på, fordi det er koldt udenfor. Vil du have jakken eller støvlerne på først?
  • Sig ikke til et barn med handicap: Hvad synes du selv/hvad vil du selv foreslå? Brug i stedet få og konkrete muligheder, fx: Vil du høre Peter Pedal eller Emil fra Lønneberg?
  • I konfliktsituationer er det vigtigt, at de voksne er tydelige og konkrete i kommunikationen. Sig ikke: Måske – om et øjeblik. Sig i stedet: Det vil jeg hjælpe dig med, når vi har gået en tur. Hjemme hos os sætter vi et billede af det op på dagsplanen. Det er en god ide.
  • Når et barn med et handicap skal deltage i noget nyt, kan der med fordel laves en form for drejebog: Fortæl barnet, hvad der skal ske, hvem der vil være til stede, hvad barnet skal gøre, og hvordan far eller mor vil hjælpe – vis med billeder.
  • Nogle børn med handicap kan opbygge tvangsprægede ritualer i utrygge situationer. Disse kan forsøges nedtonet ved at forberede barnet på, hvad der skal ske og i hvilken rækkefølge. Når vi holder jul hjemme hos os er det meste af december måned meget detaljeret planlagt. Det hjælper min bror men det støtter faktisk også mig selv.
  • Tænk adfærd i stedet for problem.
  • Tænk løsning i stedet for årsag.
  • Tænk positivt i stedet for at fokusere på mangler.
  • Tænk i små skridt i stedet for langsigtede mål.
  • Tænk fleksibelt i stedet for at fortsætte med at gøre det samme.
  • Tænk fremtid i stedet for fortid.

Vi glæder os til det næste kursus fordi der ikke er nogen der ved hvilke overvejelser og tanker der kommer frem fra søskende før et kurset er slut. Velkommen til Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Velkommen til et tilbud som sætter fokus på søskende og som slår sig an på ”at børn med særlige behov har brug for søskende med en særlig forståelse”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar