For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
onsdag den 7. november 2018
Familielivet i kølvandet på et barn med særlige behov
Nadia Kyed og John Quist Frandsen begge gruppeledere og socialpædagoger fra
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted fortæller her om nogle af de overvejelser
der kan være i en familie, når man har et barn med et handicap. Det skal siges, at børn reagerer
meget forskelligt og individuelt på det vilkår som det er at have en søskende med særlige
behov. Der er endda stor forskel på hvordan drenge og piger reagerer. Over tid
kan den enkelte skifte mellem perioder, hvor man kan forholde sig til nye ting,
måske finde nye roller og mestringsstrategier og perioder, hvor man falder
tilbage i tabets følelser og reagerer med sorg, vrede og afmagt. John sammenligner
det lidt som et hus, hvor der findes et ”sorgens rum” og et ”livets rum”. Som
forældre skal man rumme manges sorg – sin egen, barnets, eventuelle søskendes,
hvilket naturligvis i sig selv kan være en stor opgave og belastning. Samtidig fortsætter
hverdagen derudaf for fuld kraft. Når vi taler om søskende kan man sige generelt at
”hvad børn ikke ved har de ondt af”. Fortielser og hemmeligheder kan gøre børnene usynlige og
skaber følelser af skyld og usikkerhed. Søskende skal have besked på et målrettet børneniveau. At være søskende til et barn med handicap kan hen ad vejen give
større modenhed og selvtillid, hvis barnet samtidig vokser med opgaven. Søskende kan have brug for at bearbejde deres
følelser over det at have fået en søster eller bror med et handicap. Her er det
vigtigt, at de voksne anerkender barnets følelser. Nadia råder til at man
opfordrer barnet til at være ærlig omkring egne følelser, også overfor
forældrene. Barnet skal vide, at såvel stærke som negative følelser er normale
og man skal lade barnet få luft. Man kan evt. bruge sig selv som rollemodel og
fortælle, hvornår man selv har mærket ikke så pæne følelser som barn og hvad
man gjorde ved det. Man ser forskellige reaktioner på at føle sig overset hos
søskende. Nogle tillægger sig en tilbagetrukket, hensyntagende og uproblematisk
adfærd, hvor de kan blive næsten usynlige og alt for hjælpsomme. De kan færdes
meget ude og holde sig væk fra hjemmet og ellers opholde sig på værelset. De er
ikke til besvær og altså ikke længere en del af familien. Andre går ind og
bliver ”reserveforældre”, hvorved de modnes alt for hurtigt. De tager eller får
et ansvar, som de ikke burde have i så ung en alder. Måske har de så travlt med
at være hjælpsomme, at de ikke længere tager kammerater med hjem. Helt andre
kan tillægge sig en udadreagerende adfærd og dermed fylde rigtig meget i
familien. Måske tillægger de sig det handicappede barns adfærd da de har
opdaget, at det giver umiddelbar opmærksomhed. Søskende har ligesom forældrene
bekymring for, hvordan det skal gå barnet med handicap når forældrene ikke er
der mere. De kan tænke på, om de selv skal overtage et forældreansvar. Nadia råder
til, at forældrene skal være åben overfor disse tanker og foreslår, at emner
italesættes naturligt hen ad vejen, at de lægger en plan, så alle ved, hvad
forældrene ønsker for det handicappede barn.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar