Der er ingen tvivl om, at
det påvirker hele familien, når man får et barn med autisme. Hverdagen skal
tilrettelægges på en helt anden måde med faste, daglige rutiner og et barn med
autisme vil automatisk kræve mere tid og opmærksomhed fra forældrene end de
andre børn i familien. Søskende til børn med
autisme kan opleve at føle sig anderledes, fordi deres søster eller bror er
anderledes. De kan få problemer med mobning og føle sig udenfor i familien,
hvis al fokus er på broderen eller søsteren med autisme. Ældre søskende kan
føle et enormt ansvar over for en lillebror eller lillesøster med autisme og
bekymrer sig ofte om, hvad der skal ske med søsteren eller broderen i
fremtiden. Også tvivlen om, hvad vil der ske med broderen eller søsteren, hvis
der skulle ske noget med forældrene, kan bekymre barnet unødigt, hvis man ikke
får det talt godt igennem. Der kan opstå nogle meget svære konflikter børnene
imellem. Familier fortæller os, at specielt omkring tiårsalderen, når børnene begynder at blive
selvstændige og mere bevidste, kan der opstå nogle gevaldige skænderier. Det er
selvfølgelig vigtigt at tale med barnet om alle disse ting. Det kan også være
en hjælp for barnet at tale med andre børn i samme situation. Ådalskolens
søskendekursus har til formål at give børnene mulighed for at møde andre børn
og dele erfaringer, tanker og følelser, der er forbundet med at have en søster
eller bror med et handicap. Med udgangspunkt i børnenes egne historier får de også
alderssvarende viden og mulighed for at stille alle de spørgsmål, som de har
lyst til. Ligeledes får børnene mulighed for at tale med hinanden i et respektfuldt
forum. Der vil også blive tid til hygge, leg og godt kammeratskab.
Søskendekursets højdepunkt er en overnatningstur til en nærliggende kursushytte.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar