For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
onsdag den 4. april 2018
Alle aktiviteter på søskendekurserne stimulerer til refleksion
Foruden det fortællende samvær blandt
søskende er også de refleksive aktiviteter vigtige på et søskendekursus. Aktiviteterne skal nemlig være med til
at stimulere til selvforståelsen og søskendes mulighedsrum. At
være søskende og deltage på et søskendekursus er med til at danne et rum, hvor
der er plads og overskud til at reflektere over nogle af hverdagens og livets
både små og store spørgsmål og udfordringer, hvilket for mange søskende kan
være tiltrængt og af stor betydning. De refleksive aktiviteter kan på en ydmyg,
neutral og nærværende måde være med til at skabe nysgerrighed på søskendes
handlinger og tanker. Gennem spørgsmål, der kan være overraskende, tilpas
forstyrrende og hypotetiske ift. erfaringerne, indtager aktiviteterne en
position, der både udforsker og udfordre søskendes forskellige synspunkter og
virkelighedsopfattelser - uden at vurdere og konfrontere. Hensigten er i sidste
ende, at børnene gennem aktiviteterne giver sig selv lov og plads til at
forestille sig andre måder at se virkeligheden på. Nye perspektiver og vinkler,
der kan medvirke til, at børnene får øjnene op for, at ugunstige vaner og
mønstre kan ændres, og at de har en masse muligheder foran sig, hvis viljen og
modet til handling er tilstede. Når vi på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted
lægger op til dialog og refleksion er vi meget opmærksomme på, at vi kun retter fokus
mod ét tema af gangen. Ved at indsnævre omdrejningspunktet, vil søskende bedre
kunne være i det. Temaet skal dog være så bredt og genkendeligt, at alle børnene har noget at sige om
det, eller i hvert fald kan forholde sig til det i et eller andet omfang.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar