I arbejdet med søskendegrupper har man en god anledning til
at hjælpe børn til at få nye og sundere adfærdsmønstre, vaner og roller. F.eks.
kan et barn reagere med at grine og fortælle fjollede historier hver gang der
tales om alvorlige emner, som en slags forsvarsmekanisme. Hvis man som gruppeleder
siger højt: ”Jeg lægger mærke til, at du Emil siger fjollede ting, når jeg
spørger dig om noget ift. din bror eller søster, men jeg vil egentlig gerne
høre et seriøst svar – for jeg vil gerne vide, hvordan du har det?” Emil får
her en anledning til at genoverveje sit mønster, og ind imellem kan det at have
sagt det højt i sig selv gøre en forskel. Med de lidt yngre børn kan man hjælpe
mere nænsomt ved at komme med almene betragtninger som f.eks.: ”Nogle børn
synes det er svært at snakke om de ting som deres søskende gør og som er meget
anderledes fra andre og bliver derfor fjollede, når vi taler om det. Måske også
for at sørge for at holde en god stemning, men det behøves ikke her”. Man kan
også lade en bemærkning falde i en pause til et barn som ikke siger så meget.
”Jeg vil så gerne høre lidt mere om hvordan din bror er hjemme hos jer, og
håber at du får lyst til at dele lidt mere i gruppen. Jeg er sikker på at de
andre kunne have gavn af at høre om dine oplevelser også”. Og når et barn
uventet eller pludseligt kommer mere på banen ift. et emne kan man anerkende
det med en kommentar. ”Du fik virkelig sagt mange gode ting i dag om, hvordan
det er at være dig i din familie. Jeg lagde mærke til at de andre lyttede
rigtig opmærksomt på det du sagde. Godt gået”
Et søskendekursus på Ådalskolen består af en lille gruppe af jævnaldrende børn,
som mødes på faste lørdage over en periode på 3 måneder. Tre voksne gruppeledere
forbereder og deltager i alle møderne. Til hver lørdag oplever børnene en tryg og
genkendelig ramme, hvor de taler og arbejder med forskellige temaer, som
erfaringsmæssigt fylder hos børn med søskende som er handicappede. Gruppelederne
præsenterer forskellige øvelser, som gør det trygt og nemmere at komme i gang
med gode samtaler. Et søskendekursus er
et frirum, hvor der tales om det, der fylder i bevidstheden når man har en bror
eller søster med særlige behov. Det er samtidig også et sted, hvor barnet vil
føle sig genkendt med de tanker og følelser, som de går og tumler med. Mødet
med jævnaldrende i en lignende situation kan give oplevelsen af identifikation,
tryghed, fællesskab og evne til at handle i eget liv. Søskendekurset vil kunne
bidrage til, at barnet får mere overskud og ro til at koncentrere sig om skolen
og andre vigtige ting i deres hverdag og opvækst.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar