Ådalskolens søskendekursus fra Ringsted
har netop været på Brogården i Middelfart for at fortælle om erfaringerne med
søskendekursus og om søskendeperspektivet. Siden 2011 har Ådalskolen afholdt
søskendekurser for børn i alderen 9-12 år og det er efterhånden blevet til
rigtig mange erfaringer. Erfaringer og viden som det er meget interessent at
dele med andre som også er interesseret i denne målgruppe. At skabe sig en
forståelse af et søskendeperspektiv handler om, hvad børnene selv siger, og
hvordan de oplever at have en søskende med en funktionsnedsættelse. Beretninger
fra søskende viser, at det kan være svært at være søskende til et barn med
funktionsnedsættelse eller et handicap. Forskning peger på forskellige forhold,
som forældre, fagfolk eller andre, der er i kontakt med søskende, kan være
opmærksomme på i forhold til barnets trivsel og mentale sundhed. Forholdene
formidles af Nadia og John fra Ådalskolens søskendekursus. Forskningen peger på
en række gode råd til forældre og fagpersonale om, hvordan man bedst kan hjælpe
søskende til børn og unge med funktionsnedsættelse. Rådene handler bl.a. om at
give de søskende plads i familien, at skabe åbenhed, ærlighed og viden omkring
den pågældende funktionsnedsættelse samt at styrke søskenderelationen. Disse
konklusioner fra forskning ligger tæt op af søskendes egne oplevelser af behov
for hjælp og forståelse, som bliver beskrevet i Karin J. Friheds bog ”Autismen
tæt på” (2015). I interviews med søskende til børn og unge med autisme
beskriver de interviewede søskende selv, at dét ikke at blive glemt af
forældrene, at få plads i søskendeflokken samt at få alenetid med forældrene er
gode råd, som de vil give deres forældre. Nadia og John peger ligeledes på en
række opmærksomhedspunkter rettet mod forældre, sundhedspersonale og andre, der
arbejder med søskende. Disse opmærksomhedspunkter er baseret på refleksioner
fra søskende samt retningslinjer fra den eksisterende forskning på området:
Støt forældrene, så de bedre kan støtte
søskende
Sørg for, at forældrene har nok viden,
som de kan videregive til søskende
Styrk søskenderelationen
Synliggør, at alle børn er lige vigtige
Giv information
Vær åben og ærlig
Giv søskende emotionel støtte
Hav ekstra opmærksomhed på søskende
Skab gode sociale kontakter, hvor
søskende kan få den
At have et
søskendeperspektiv og sætte skarp fokus på børnene mener Nadia og John er en særdeles
vigtig indsats. Det er trods alt disse børn som kommer til at have den længste
relation i livet med deres bror eller søster med særlige behov. Det er dette fundament
som fremtiden skal hvile på og derfor er det god mening at prioritere
uddannelse og viden til disse børn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar