torsdag den 23. marts 2023

Det føles mægtig godt at snakke med de andre søskende


"Det føles mægtig godt at snakke med de andre søskende, det er sådan at de bare forstår hvordan jeg har det", sådan fortæller Mille som er 10 år og deltager på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted.

Vi har samlet nogle af de udsagn og citater, som søskende er kommet med. Søskende oplever generelt, at man kan snakke om alt, hvad der angår ens bror eller søster som har et handicap. Man kan f.eks. snakke om, hvordan man har det derhjemme, hvordan det går med én, efter ens søster er kommet på hospitalet, om hvor tit man ser ens søster der bor på en døgninstitution. Børnene oplever at få snakket ud om alt det, de gerne vil snakke om. Citat: ”Jeg sidder overhovedet ikke med noget tilbage”. Hvis en søskende sidder med noget, som han gerne vil sige, men et anden havde ordet, så venter man og får så mulighed for at fortælle bagefter. Citat: ”Man ser naturligvis forskelligt på, som de andre fortæller, og man snakker jo forskelligt, og hvis der er noget, som man synes, man ikke lige har fået sagt, så venter man, til den har fået sagt færdigt. Og så må man gerne snakke”. Børnene oplever, at nogle ting er svære at snakke om, men at når de har fået sat ord på det og ”kommet ud med det”, så hjælper søskendekurset med forslag til, hvad de kan gøre. Det har betydning, at søskende i gruppen kan få sagt det, som de ikke har turdet snakke med andre om indtil nu.


Børnene finder, at det er nemmere at tale om det vilkår at have en bror eller søster med et handicap – også med kammeraterne. Citat: ”Det er meget nemmere nu end i starten. Den første gang er man jo meget nervøs. Da jeg kom på søskendekursus, da var det meget svært ikke at være nervøs, men blot efter få timer er det meget nemmere. Børnene fortalte ting på søskendekurset, som de ikke havde fortalt andre steder. Citat: ”Fordi man bare vil tro, at alle andre vil grine. Her på søskendekurset må man jo ikke grine af de andre. Fordi det er jo også kun børn som har handicappede søskende, som er her, og så ved de, hvad det er for noget”. En dreng var begyndt at snakke med sin bedste ven om hans brors handicap. Ved søskendekursets afslutning oplevede børnene det at tale om handicappet således: Citater: ”Jeg er ikke træt af at snakke om det. Overhovedet ikke. Det er blevet fuldstændigt naturligt nu”. ”Der er ikke så meget at snakke om, som der var før. Jeg føler ikke det er så pinligt mere. Jeg snakker …….. altså jeg bliver ikke så ked af det mere som før”. 

Citat: ”Man snakker allermest om ens søskende, men også om alt muligt andet”.  ”Man snakker mest om, hvordan man har det. Hver gang man har fortalt et eller andet, så kan de voksne spørge, hvordan har du det med det. Det kan jeg meget godt lide, at det sådan er direkte og ikke noget med udenomssnak. Det er lige på: Hvordan har du det med det? Nogle gange kan jeg have det svært med at udtrykke, hvordan jeg har det, men så er de voksne kommet med forslag, kunne det måske være det eller det? Og det kunne det egentlig godt være! Også sådan at man får snakket om, hvorfor det kan være, at man har det på den måde. Det har også været en god ting”.  ”Det har en eller anden magisk effekt, synes jeg. Fordi jeg kan ikke sige præcis, hvad det er, men jeg kan ligesom mærke for hver gang, at det letter. Uh, det er dejligt, tænker jeg hver gang. Jeg kan mærke i det lange løb, at hver gang folk har snakket om min bror med autisme og ADHD, så er det sådan lidt mere, at jeg også tænker på de gode ting og ikke kun de dårlige ting. Jeg kan mere tåle det”. 

”Jeg får en følelse indeni af, at jeg har fået sagt mine oplevelser ud på søskendekurset, og nu har jeg det dejligt med mig selv. Og det er en dejlig ting, at der er tale om et fortroligt rum”. ”Nogle gange har der nok været noget, jeg ikke har fået sagt. Jeg har tænkt, lad nu lige de andre tale ud. Men det er kun sket 1 eller 2 gange”. ”Jeg har altid fået sagt det, jeg gerne ville. Jeg tror, jeg er en af dem, der har fået mest taletid”. ”Jeg snakker med min mor om det. Det gjorde jeg også før. Jeg synes, jeg har snakket godt med hende hele tiden. Jeg har fået det bedre med at snakke med min mor om det”. ”Jeg har haft lidt svært ved at snakke om det, men det er blevet meget nemmere nu”. ”Jeg tænker bare, gid, det søskendekursus kunne fortsætte”. ”Det er blevet meget nemmere at snakke om min søsters handicap ved at snakke med andre om det”.

Søskende oplever det at tale om handicappet således: ”Nogle gange bliver jeg træt af at skulle tage hensyn til min bror, men det er nemmere når jeg ved at der også er andre børn som oplever det samme. ”Det hjælper mig at tale om det, for jeg synes faktisk ikke, at jeg kan fortælle for meget om det med mindre man slet ikke har lyst til at snakke om det”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar