torsdag den 15. oktober 2020

Viden og forståelse gør søskende stærkere

"Nana ville i virkeligheden ønske, at hun selv havde vidst mere om autisme for mange år siden, for det er først efter, at hun har deltaget på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted, at hun sådan rigtig har forstået handicappets omfang. Og alligevel er det til tider rigtig svært at leve med, men nu har jeg i hvert fald fået en større viden". Sådan siger Nana til os efter de første lørdage på søskendekurset. Hun fortsætter: ”Selvom min mor og far har fortalt om handicappet, har det jo været et langt forløb som har varet de sidste 8 år. Derfor var det en meget stor lettelse for Nana at blive tilmeldt Ådalskolens søskendekursus. ”På søskendekurset har jeg fået den bedste information om min søsters handicap og støtte fra de andre børn som også har søskende med et handicap. 

Det har i perioder været meget frustrerende, at jeg har været den eneste i min klasse, som har en søskende med et handicap og det har helt sikkert betydet at jeg også selv har haft det svært. Men nu gang tror jeg, at jeg har fået mere klarhed. Det har taget lidt tid, før jeg mærkede en effekt, men nu ser det ud som om, der sker noget” siger Nana. Efter jeg har deltaget på søskendekurset har jeg lært, at det handler om at leve med autismen på den bedste måde – både for den, som har autisme og for dem, som er pårørende - altså blandt andet mig". Det er vigtigt at sætte sig godt ind i handicappet, forstå så mange af dets afkroge som muligt og det er vigtigt at se realiteterne i øjnene, siger John Quist Frandsen som er gruppeleder på Ådalskolen søskendekursus. Det er vigtigt at få et realistisk forhold til sin rolle som søskende og det er vigtigt at finde ud af, hvad man som søskende har behov for fra ens omgivelser. Mit gode råd til andre er: ”Find ud af, hvad netop du har brug for, deltag gerne sammen med andre søskende og sig fra i hverdagen, hvis du ikke har behov for at snakke om handicappet hele tiden”. Der er også mange andre interessante ting.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar