onsdag den 21. oktober 2020

En gruppe af ligestillede giver gode og ligeværdige dialoger

Allerede fra den første kursus lørdag bliver scenen sat – en begyndelse for et særligt rum. I starten da vi lavede søskendekurser på Ådalskolens i Ringsted havde jeg forestillet mig, at det ville tage lang tid før end børnene turde og havde tillid til at fortælle om deres erfaringer om det at have en bror eller søster med et et handicap. Vores overraskelse var derfor stor, da børnene allerede den på første dag fortalte om deres erfaringer. Den første lørdag møder alle deltagerne op og er naturligvis synligt meget spændte. Vi får lidt morgenmad sammen og imens fortæller vi lidt om os og ideen med søskendekurset. Dernæst præsenterer søskende sig for hinanden. Vi spørger lidt til om de vil fortælle lidt om sig selv og hvorfor de har meldt sig til søskendekurset. I løbet af den første formiddag bliver vi altid meget overraskede. For det første vil alle gerne præsentere sig og gerne fortælle om deres livshistorie. Søskende fortæller om hvordan deres liv har formet sig og hvad der sker i familien og hvordan det er at have en søskende som har et handicap. Livshistorier som rummer alle facetter af en barndom og mange forskellige oplevelser. Deres livserfaringer vidner på den ene side om sammenhæng mellem det sociale miljø, omsorgsrelationer og ressourcer fra nærmiljøet. Ingen af de deltagende søskende kender hinanden på forhånd, men i erfaringsudvekslingerne er de virkelig gode til at lytte til hinanden, hvor det bliver tydeligt, at de genkender mange sider af sig selv i hinandens historier. Erfaringsdannelse er naturligvis subjektive processer, som er forankret i deres livshistorie, men er samtidig genkendelige sociale og familiemæssige erfaringer. Det vil sige, at på trods af deltagernes forskellige baggrunde, vækker de individuelle historier en kollektiv genkendelse, hvilket medfører, at den enkelte søskende hver eneste gang får en oplevelse af at være blandt ligestillede.

Det medfører også en særlig berørthed

At være deltager betyder også med at være i en dynamisk gruppe eller med andre ord i en gruppe af ligestillede fordi det for deltagerne er første gang de ser hinanden og første gang, at mange af dem fortæller åbenhjertigt om deres bror eller søster. I erfaringsudvekslingen bliver søskende også berørte som er et udtryk for, at processen rører ved komplicerede affektive og kropslige relationer. Der opstår det som vi kalder for en sansebaseret autentisk empati. Genkendelsen, det emotionelle engagement og oplevelsen af at deltage i et søskendekursus med ligestillede medfører, at søskende kan og tør fortælle deres historier.

Pernille på 12 år: ”At der er et rum, hvor ting er legale at blive sagt højt. Der er ikke noget, der er pinligt. Der er ikke noget, der ikke er legalt at sige, der er ikke noget der er skamfuldt, der er ikke noget der er værre end det sidemanden fortæller som selvfølgelig har været ude for en anden historie”. Gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted fortæller også, at det rum der bliver skabt, hvor det er muligt at italesætte deres historier, tabuer samt skamfulde og pinlige oplevelser er af meget stor væsentlighed. Det bliver muligt og legalt at italesætte egne oplevelser og realiteter overfor hinanden, hvorved de kan dele deres subjektive og kollektive erfaringer med at være søskende til en bror eller søster som har et handicap. Søskende erfarer med andre ord et rum for et mere ligeværdigt samvær og ligeværdige dialoger i interaktionen med hinanden. Det betyder at søskende erfarer, at de kan indgå i et socialt samspil med andre uafhængig af deres bror eller søsters diagnose på en anden måde og at de i denne sammenhæng kan høste andre erfaringer. Børnenes individuelle og kollektive erfaringer med en bror eller søster som har et handicap er erfaringer, som vi undervejs i søskendekurset arbejder videre med og udfordre i det fællesrum. At have en bror eller søster med et handicap er er livslangt vilkår og vi oplever på søskendekurserne, at der hele tiden dukker nye lag frem som er væsentlige for søskende ”at sætte ord på”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar