fredag den 18. september 2020

Søskendenetværk og inddragelse af børnene

Vores erfaringer fra Ådalskolens søskendekurser i Ringsted har gennem årene vist at søskende, som har en bror eller søster med et handicap naturligt nok har et stort behov for at komme til at tale med andre børn i samme situation. De er i en situation, som de færreste naturligt nok er forberedt på og ofte vil det være begrænset, hvilke erfaringer familien eller omgangskredsen kan byde ind med. På den måde kommer søskende let til at opleve, at de står i en ukendt og uoverskuelig situation og at de kan være de eneste, der mærker og oplever tanker som indeholder mange blandede dilemmaer. Her kan et netværk af søskende have en helt uvurderlig værdi. Skønt mange af erfaringerne er ganske centrale findes der kun få undersøgelser om effekten af søskendenetværk. Ideen i Ådalskolens søskendekursus er at skabe et forum for søskende til børn med et handicap, hvor de kan dele erfaringer, bekymringer og erkendelser med andre i samme situation. Fra vores perspektiv opleves, at børn og unge har et stort behov for at tale om besværlighederne såvel som glæderne ved at have en bror eller søster med et handicap. Et behov som netop søskendekurserne formår at dække. På søskendekurser opstår der relationer mellem søskende, som aldrig vil kunne etableres mellem deres andre kammerater fordi de jo netop ikke har en søskende med et handicap og dermed ikke det samme erfaringsgrundlag. Netop derfor er søskendenetværket af så stor betydning konkluderer gruppeleder fra Ådalskolens søskendekursus John Quist Frandsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar