onsdag den 23. september 2020

Søskendekurset har en forebyggende effekt

Vi skaber en ramme hvori børn og unge som har en bror eller søster med et handicap kan få taletid. Søskende møder andre børn på deres egen alder og får ny indsigt i hvordan de kan forstå og forholde sig positivt til den livssituation det er at have en bror eller søster med et handicap. John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus fortæller om de erfaringer de har gjort sig med søskendekurserne. En grundlæggende erfaring er, at kurserne ofte dækker et behov hos børnene, de ikke har erkendt, før de har deltaget i søskendekurset. Undervejs på søskendekurset får søskende generel information om handicaps. Søskende skal f.eks. prøve at lære, forstå og acceptere, at hvad de opfatter som et ''vil ikke'' hos deres søskende med et handicap, i virkeligheden er et udtryk for et ''kan ikke''. Søskende på søskendekuserne kan nemt sætte sig ind i hinandens følelser som skam, skyld, magtesløshed, vrede og det at føle sig anderledes i det offentlige rum. Skyld kan f.eks. vise sig som følelsen af, at man tror man er egoist, hvis man tilgodeser egne behov, at man ikke kan få ens egne behov opfyldt eller hvis mors eller fars tilstedeværelse ved den årlige teaterforestilling på skolen endnu engang bliver aflyst eller afbrudt undervejs. Undersøgelser viser, at for at søskende og forældre kan understøtte og forbedre trivsel og udvikling hos barnet med funktionsnedsættelse kræver det, at de har de rigtige forudsætninger og det fornødne overskud. Desuden peger undersøgelser på, at forebyggende indsatser med fordel kan sættes i gang tidligt, da børns funktionsnedsættelser hurtigt begynder at indvirke på hele familiens struktur. Derfor kan en tidlig familierettet indsats forebygge, at den samlede familiens udfordringer bliver så store, at det kræver mere indgribende foranstaltninger. Socialstyrelsens program "En hel familie" beskriver og sætter fokus på mestringsstøtte til familier med børn med handicap. Formål med programmet er at styrke familiernes mestring og således ruste familierne til at håndtere de psykologiske såvel som sociale udfordringer, der kan følge med, når en familie har et barn med en funktionsnedsættelse. Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er en af de beskrevne indsatser som fremgår af programmet og det er vi naturligvis meget stolte af. Materialet fra Socialstyrelsen skal gøre det lettere for beslutningstagere eller fagpersoner i kommunerne at blive inspireret af andre kommuners gode erfaringer med tidlige og forebyggende familierettede indsatser samt at finde frem til de indsatser, der passer til målgruppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar