lørdag den 12. september 2020

Søskende kan også ønske at beskytte deres forældre

"Søskende har brug for viden om sig selv og deres søskendesituation", sådan siger gruppeleder ved Ådalskolens søskendekursus i Ringsted John Quist Frandsen. Dette er en af de helt klare erfaringer fra efter 10 år på området. Børn og unge som har en bror eller søster med et handicap har brug for en sammenhængende historie om sig selv og deres søskendesituation. De har brug for ord og et navn på deres brors eller søsters handicap og de skal have mulighed for at tale om, hvorfor det er som det er og om deres tanker for fremtiden. De har brug for konkrete ord og forståelse for at kunne besvare kammeraters spørgsmål og være udstyret med tilpas med viden og gode modsvar. Søskende der har viden, bliver mere sikre og har oftest en bedre forståelse og accept af situationen. Søskende skal ikke være bange, bære skyld eller være alene med deres tanker og spørgsmål fordi voksne ikke har fortalt dem noget. Derfor er det vigtigt - tidligt - at tale med børnene og de unge og vi taler med dem "for at gøre dem mere sikre". Søskende vil gerne være involveret og vi ved, at deltagelse er vigtig for selvværdet og mental trivsel. At have viden og have mulighed for at udtrykke både de positive og negative tanker og følelser omkring deres brors eller søsters situation er i virkeligheden en stærk beskyttelse. Søskende opfatter ofte mere og nogle gange også helt anderledes end vi voksne tror. Al nuværende viden og erfaring fortæller, at børn meget tidligt i deres liv skaber egne forklaringer, logikker og opfattelser af deres egen og deres families situation. Nogle gange opfatter søskende ting som forældre og andre voksne ikke tror de ved og nogle gange har søskende slet ikke kendskab til, hvad voksne synes at de ved eller burde vide.

At kunne vide mere og bedre som voksen, hvordan søskende oplever sin situation

Derfor er det vigtigt, at vi taler med søskende for at hjælpe dem gøre virkeligheden mere begribelig. Søskende skal have mulighed for at tale, fortælle og reflektere. Når vi som voksne får mere at vide om søskendes tanker og spørgsmål har vi også mulighed for at hjælpe barnet bedre, for eksempel hvis barnet har draget forkerte slutninger. Børn har brug for hjælp til at tale om, hvad der kan opleves som vanskeligt. Børn har brug for hjælp til at udtrykke deres tanker og følelser og har også brug for at føle, at det er det fik lov til at tale og fik muligheder for at gøre det. Samtale og viden udruster barnet og gør hverdagens realiteter mere forståelig. Det kan også være, at søskende har en opfattelse af, at samtaler om handicap og desuden mange andre tanker, følelser og refleksioner er noget, man ikke kan tale om i familien og at det er for svært. Og ligesom at alle forældre ønsker at beskytte deres børn, så beskytter børn også deres forældre fra de følelser og tanker, som de synes er for vanskelige. Dette kan føre til, at barnet ikke siger noget end i hemmelighed at skabe sin egen historie om hendes brors eller søsters handicap, om hvorfor det skete og hvordan det mon vil gå. Nogle gange er historien for ikke at sige ofte langt værre end virkeligheden. At tale om handicap og søskendesituationen er noget, du som forældre bliver nød til at komme tilbage til ved flere lejligheder under et barns opvækst. Søskende har forskellige aldre og forskellige forståelsesniveauer for at forstå deres søskendesituation. De specielle livsspørgsmål om søskendesituationen optræder gennem hele livet.

Søskende har brug for snakke med forberedte voksne

Søskende skal i første omgang tale i deres forældre. De er simpelthen de nærmeste og de vigtigste. Når der også skal gives viden og forståelse for konkrete håndteringsstrategier til kan det være en god ide at få andre til at medvirke til denne samtale. Det kan være lærere i skolen, naboer eller andre familiemedlemmer. Velforberedte voksne, som har viden, vil være bedre til at finde og virkelig lytte til søskendes erfaringer, historier og spørgsmål. Velforberedte voksne giver også bedre og mere tankevækkende respons. Søskende der lyttes til, føler sig set og respekteret og lærer at tale om deres tanker, følelser og tør stille de vanskelige spørgsmål. Deltagelse på et søskendekursus kan også være en rigtig god start på samtaler i familien om hvordan det er at vokse op med en søster eller bror, der har et handicap. På et søskendekursus møder søskende helt neutrale voksne som ikke er en del af familiens dagligdag og det kan erfaringsmæssigt ofte være lettere at stille spørgsmålene til dem end til dem som er mere tæt på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar