lørdag den 26. september 2020

Sebastian og hans lillebror ude at købe fredagsslik

Når børn mødes til Ådalskolens søskendekursus i Ringsted har de alle det til fælles, at de har en bror eller søster med et særligt behov. Derudover har alle børnene en masse oplevelser fra deres hverdag som det egentlig kan være vanskeligt at fortælle og ”sætte ord på” overfor andre særligt andre som ikke kender til det vilkår som det er. Sebastian, en dreng på 11 år fortæller følgende historie. ”Jeg er rigtig ked af det og, var i dag ude og skulle købe fredags slik sammen med min lillebror på 8 år som har infantil autisme. Han spørger meget om mange ting og oppe ved kassen er der en klokke som bruges, hvis der ikke er personale. Min lillebror spørger hvad den er til. Inden jeg når at svare ham trykker han på den og damen foran siger til ham, at det kun er uopdragende unger som bruger den. Og jeg siger til damen det kunne jo også være fordi han er autist og har svært ved nogen ting. Så siger damen ja den undskyldning kan alle jo bruge, når deres bror er uopdragen og ikke har nogen opdragelse. Min lillebror spørger til hvad andre ting ved kassen er og jeg svarer. Damen bag kassen begynder og bippe vores vare og damen foran bliver stående for enden af båndet og ryster på hovedet også selv om hun har pakket hendes vare. Til sidst bliver jeg så irriteret og siger til damen bag kassen at vi ikke skal have varerne og min lillebror og jeg jeg forlader butikken”. Det er bare et eksempel på, hvad det er for nogle oplevelser som søskende står model til. Vi kan vist alle se for os, at det kræver noget helt ekstraordinært af søskende for at kunne håndtere situationer som denne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar