mandag den 1. april 2019

Det er super fedt at kunne give sine erfaringer videre

Sådan er det flere af børnene som siger undervejs i et søskende forløb. Ådalskolen i Ringsted har netop i disse uger søskendekursus for børn i alderen 9-12 år. En meget central pointe i kurset er, at børnene oplever en glæde og tilfredshed ved at opleve, at de kan videregive deres erfaringer til andre børn, som virkelig får gavn af deres input. Sat lidt på spidsen kan det siges, at børnene oplever, at deres erfaringer med at være bror eller søster til en søskende med et handicap ikke er forgæves, idet de kan hjælpe til at forebygge og sætte fokus på det som mange af dem oplever. Om dette fortæller Marie på 11 år blandt andet følgende: ”Jamen det giver da en stor tilfredshedsfølelse at vide, at jeg kan hjælpe andre, som er i samme situation som én selv” ”Jeg er rigtig glad for at jeg fik muligheden at komme på søskendekursus, der er masser af nye kammerater, masser af sjov og hygge og det har givet mig en følelse af, at jeg kunne gøre gavn”. ”Når jeg hver lørdag tager på søskendekursus føler jeg, at jeg gør noget godt for andre og selvfølgelig også for mig selv. Forhåbentlig er jeg med til at bane vejen for, at andre kan få det bedre”. Forhåbentlig er jeg også med til at bane vejen for at alle børn som har en søskende med særlige behov kan få noget mere opmærksomhed fra omgivelserne. Det er jeg nu helt sikker på slutter Marie med at sige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar