fredag den 23. november 2018

Når et søskendekursus er slut

Når et søskendekursus på Ådalskolen er slut er vi naturligvis altid meget nysgerrige på, hvad der sker bagefter og hvordan kurset ”kommer i spil” i børnenes dagligdag. Vi tror på, at der altid sker en forandring, altså en personlig bevægelse fra et sted til et andet. Nogle gange kommer forandringen først efter et stykke tid mens der andre gange er mærkbare forskelle fra dag et. ”
Vores drengs forhold til hans bror er kendetegnet ved en mærkbar positiv forandring”, sådan siger en familiefar fra Roskilde her nogle uger efter at søskendekurset er afsluttet og hverdagen stille og roligt er vendt tilbage. Han er selvfølgelig bevidst om, at det naturligvis tager tid at ændre en svær relation til en mere positiv relation, men søskendekurset blev afgjort et banebrydende vendepunkt. Forældre fortæller os generelt, at deres børn har fået det bedre sammen, hvilket fx betyder, at de er blevet bedre til at lege sammen, forstå hinanden og "vi kan tage alle børnene med ud at handle eller besøge familiemedlemmer, uden at det skaber de irriterende konflikter". En anden familie fortæller, at relationerne mellem hans døtre også er forbedret: "Jo længere tid der gik med Ådalskolens søskendekursus jo bedre blev de til at lege sammen. De kan nemmere lege uden vores hjælp nu." Desuden udtaler flere forældre, at de har anvendt de lærte pædagogiske redskaber på eventuelle søskende, som dermed også har fået gavn af søskendekurset. Børnenes forhold til jævnaldrende klassekammerater opleves også forbedret. En klasselærer som fik at vide, at en af hendes elever skulle på Ådalskolens søskendekursus har efterfølgende kontaktet os med denne kommentar. Hun fortæller om en dreng, som før var meget indelukket og asocial i sin omgang med klassekammerater: "Hvor han før legede parallelt med de andre børn i klassen, byder han nu selv ind i forhold til de andres leg. Når han fx leger med riddere, henvender han sig til de andre og han er blevet en del af rollelegen. Han har selv en rolle og giver andre roller. Han har også fået en god ven i klassen". 
Nogle af de søskende som har deltaget i søskendekurset har en bror eller søster med ADHD og fortæller de om de konflikter som de oplever i hverdagen. Undervejs på søskendekurset tager vi naturligvis emnet op i flere omgange. Her er hvad et par af drenge afslutningsvis er kommet frem til: "Vi har lært at lægge mere bånd på os selv og ignorere ham [ved uhensigtsmæssig adfærd] samt at rose ham […], Det betyder konkret, at når han gør noget godt, skal vi starte med at tale pænt til ham og rose ham for selv har taget initiativet og "fange ham på rette ben". Det har hjulpet og konflikterne er ikke længere så voldsomme". Citatet fortæller, at søskende benytter sig af de konkrete tips og tricks, som søskendekurset italesætter, som eksempelvis evnen til at ignorere og rose bestemte typer af adfærd. Grundlæggende er søskende blevet bedre til at have forståelse for deres bror eller søster og derved forebygge situationer, som fx kaotiske morgener, drillerier og konflikter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar