tirsdag den 6. november 2018

Indsigt og ydmyghed

"Det var en fantastisk oplevelse for mig at være gruppeleder på Ådalskolens søskendekursus", sådan siger Nadia Kyed, som er en af de 3 voksne, som netop har været med til at afslutte endnu et søskendekursus i Ringsted. Vi mødte en gruppe søskende, der havde tillid til os og havde deres bror eller søster i fokus og i den grad brændte for at få mere viden om, hvordan de bedst muligt kunne støtte deres bror eller søster med særlige behov. På søskendekurset var børnene utroligt åbne overfor hinanden og brugte hinandens erfaringer meget konstruktivt. Det var klart vores opfattelse, at de fik stor gavn af det kursusforløb på 42 timer (som søskendekurset varer) til at blive klogere på at være søskende til en bror eller søster med særlige behov. Oplevelsen har givet mig en dyb indsigt og en stor ydmyghed overfor disse børns store og små dilemmaer. Som gruppeleder får jeg mulighed for at have en stor indflydelse overfor børnene, når de lægger deres private liv til skue. Det har jeg en meget dyb respekt for. Som gruppeleder er jeg i kraft af min uddannelse og erfaring klædt godt på til at kunne facilitere de mange forskellige aktiviteter og øvelser, som vi bruger på søskendekurset. Med indsatsen bliver jeg også selv så meget klogere på de dilemmaer, børnene og deres familier står i. Og sikken glæde, når nye redskaber virker på børnene. Det er skønt at se deres stressniveau dale og deres overskud til deres bror eller søster øges. Det er fantastisk at være med til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar