torsdag den 11. oktober 2018

Når ingen forstår og man føler sig alene i verden

Når ens søskende er handicappet, kan man let føle sig alene og ensom. Nogle børn som er i samme situation fortæller, at de kan føle sig alene og udenfor, fordi de ikke helt ved, hvordan det står til med deres bror eller søsters handicap. Andre fortæller, at de kan føle sig ensomme og alene med deres tanker, følelser og bekymringer, fordi de ikke har nogen at snakke med, eller fordi de oplever, at det er svært at turde snakke med andre om det. Mange kan være bange for at gøre deres forældre, som de holder af, mere kede af det eller bekymrede. Det kan også være svært at finde ord for sine tanker og følelser eller man kan blive bange for at blive ked af det og holder derfor tankerne for sig selv. Lukas, som er en dreng på 11 år, fortæller: ’I vores familie handler det om at bide tænderne sammen. Så jeg må gå alene med det. Det er ret så ensomt’. Min bror har autisme og jeg føler, at jeg er anderledes end mine venner, og at ingen af mine venner sådan rigtigt forstår en. De har jo ikke en handicappet søskende og kan ikke sætte sig ind i, hvordan det er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar