tirsdag den 2. oktober 2018

Husk at fortælle hvad du har brug for

Og særligt efter Ådalskolens søskendekursus har jeg fået gode erfaringer med at tale med andre om min familiesituation. I forhold til mine kammerater i skolen kan det være svært at skabe forståelse for, at der er perioder, hvor jeg ikke har det samme overskud som jeg plejer. Sådan siger Niels en af drengene fra Ådalskolens søskendekursus som en lillebror med særlige udfordringer. Kun nogle få af mine klassekammerater kender til at min søskende har et handicap, men jeg har nu fået mod til at fortælle det til flere. 
Mette en af pigerne fra søskendekurset siger, at hun har oplevet, at hun næsten altid bliver mødt med forståelse og ønsket om at hjælpe, hvis hun fortæller læreren og klassekammerater om hendes situation hjemme. Vi skal huske, at det kan være svært, ja nærmest umuligt for andre at vide, hvordan de kan hjælpe så husk at fortælle, hvad du har brug for siger John som er en af gruppelederne på Ådalskolens søskendekursus.
Han tilføjer, at det sjældent giver pote at sætte sig ned og vente på, at andre selv tilbyder deres hjælp – og gætte på, hvad du som søskende har brug for. Det er også en helt naturlig adfærd, at du selvom du ikke er så gammel er du ofte mere moden end dine klassekammerater og du ændrer syn på dine omgivelserne. Andres problemer kan for dig virke meget banale og ligegyldige, og nogle søskende oplever, at de kommer til at skabe en distance til mennesker omkring sig. Småproblemer som opleves vigtige for andre bliver ubetydelige for dig. Og de oplevelser og tanker kan være givtige at skabe åbenhed omkring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar