torsdag den 11. oktober 2018

Den nødvendige tillid


Når børn mødes på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted og den nødvendige tillid har indfundet sig går snakken ofte meget lystigt. Det er netop også meningen og et af formålene ved søskendekurserne. Her kommer et lille udpluk af en snak vi havde på et af søskendekurserne. 4 børn på 12 år er i gang med en aktivitet, de sidder sammen og aktiviteten handler om det ansvar man har eller kan opleve, når man har en bror eller søster med et handicap. Mathias, som har en lillesøster med autisme fortæller, at hans søsters handicap har betydet, at han er blevet mere moden eller voksen. ”Jeg klarer lidt mere nogle ting selv. Sådan har det i hvert fald været i min situation. Jeg har haft mange perioder hvor både min mor og far har været meget optaget af min søster så der ikke var så meget tid til mig. På den måde, så tror jeg, at jeg er blevet mere moden”. ”Jeg er nok også blevet meget mere voksen i det og nu kan jeg bedre se, hvordan andre søskende (særligt de yngre søskende] reagerer på det. Jeg er i flere perioder trådt ind lidt som en forælder, hvor jeg påtog mere ansvar over for hende. Det er noget, jeg selv har taget på mig. Og jeg tænkte: ”Nu skal jeg passe på min lillesøster” og sådan nogle ting. Så jeg er gået ind og fået styr på tingene og mente, jeg skal holde styr på min families aftaler og ligesom sikre sig, at alt og alle er okay. Mathias er gået fra rollen som barn til rollen som voksen, hvor han i særlig høj grad passer på familien. Ingen søskende taler om voksenrollen som noget negativt. I stedet italesætter de den ændrede rolle og deres personlige udvikling som en nærmest naturlig følge af at have en søskende med et handicap. For Mathias er modenheden dog dobbelttydig. Han er 12 år snart 13 og det er tydeligt for os andre udenfor, at hans adfærd peger på, at han ikke blot er blevet moden, men at han måske også kan være blevet voksen for hurtigt. Han giver ikke direkte udtryk for negative følelser i relation til den øgede ansvarsrolle, men de andre søskende i snakken fortæller, at de oplever, at de er blevet voksne for hurtigt. Denne oplevelse af at blive voksen for hurtigt kendes også fra andre børnegrupper, som kan opleve udfordrende perioder i løbet af barndommen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar