onsdag den 20. juni 2018

Hvornår og hvordan fortælles om handicappet

Ret så ofte bliver vi på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted spurgt til, hvordan og hvor meget man fortæller om handicappet. Som forældre vil man naturligvis gerne beskytte sine børn mod livets vilkår, grumme spørgsmål fra omverdenen og det kan derfor være svært at vurdere, hvor meget man skal fortælle sit barn om hans eller hendes bror eller søster med særlige behov. Fra vores perspektiv mener vi det er vigtigt, at du som forældre er åben og ærlig i din kommunikation om handicappet med dit barn, og at du giver dit barn specifik viden om handicappet gennem hele barndommen. Generelt trives børn bedst med at blive inddraget og få fortalt sandheden, også om handicaps og de besværligheder der kan følge med, så længe det jo naturligvis bliver gjort på en hensynsfuld og alderssvarende måde. Det bedste er, hvis det er barnets forældre, der fortæller som handicappet fordi det er jer, som jeres barn kender bedst og er tryggest ved. Måske synes du ikke rigtigt at du kan komme i gang eller måske er det svært at afse tid til. Planlæg samtalen, læs en bog om emnet eller se en film eller start med et spørgsmål. Tag det i det tempo som er bedst for jer og hvis du mærker at barnet ikke har mere tålmodighed så aftal, at I fortsætter samtalen en anden dag eller afsæt allerede nu tid hertil. Men vent ikke for længe eller udskyd det aldrig til det uvisse – børn vil typisk kunne fornemme, at der er noget galt med ens søskende og hvis de ikke inddrages, kan de nemt blive forvirrede over de blandede signaler samt komme til føle sig isolerede og udenfor.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Søskende har mange erfaringer til fælles

Ådalskolens søskendekursus er i fuld gang. En fantastisk begyndelse på et kursusforløb, som rigtig mange familier gennem lang længere ti...