Pluk fra et søskendekursus:
”Jeg tænker for eksempel: "Er hun der, når jeg kommer
hjem fra skole eller er det aflastningsdag”.
”Jeg kan godt lide at snakke med nogen om det. Det er
ikke så nemt at snakke med mor, for hun har så mange andre gøremål”.
”Kammeraterne i skolen forstår det naturligt nok ikke, de har jo ikke en som er handicappet”.
Det betyder meget for søskende, at de får en mulighed for at deltage i et søskendekursus ala Ådalskolens i Ringsted, et møde med
jævnaldrende børn i alderen 9-12 år, alle med en bror eller søster med særlige
behov eller et handicap.
"Mine klassekammerater siger tit, at de forstår, hvordan
jeg har det, men det gør de jo ikke. De har måske engang været på besøg hjemme
hos mig til fødselsdag men de forstår ikke, hvordan det er at leve et liv med
en søskende som har et livslangt handicap". Sådan en hverdag er bare svær at forstå
siger børnene fra Ådalskolens søskendekursus. Fordelen ved søskendekurser
ifølge gruppeleder John Quist Frandsen ved Ådalskolens søskendekurser er, at børnene kan få luft for de oplevelser og
erfaringer, de oplever med en bror eller søster med særlige behov. ”Først og fremmest får børnene på de her kurser et sted,
hvor de kan få sagt nogle af de ting, som de ellers nemt kommer til at gå alene med. Nogle børn kan gå rundt med følelsen af at være bekymret for, om det er
dem, der er skyld i deres brors handicap. På søskendekurset er der
professionelle pædagoger til at hjælpe dem, siger han. Ådalskolens
søskendekurser henvender sig til børn i alderen 9-12 år. På kurserne har de mulighed
for at tale med andre børn, som de kan dele erfaringer og historier med. ”Vi
oplever, at søskendekurserne klart udfylder et behov hos børnene. Her bliver de
taget seriøst af professionelle voksne, der sætter fokus på dem og deres
udfordringer i forhold til at leve i en familie med et særligt behov. På
søskendekurserne er der plads til alle de tanker og følelser, man har, når man
er barn,« siger John Quist Frandsen. Blandt andet samværet med andre børn i en lignende
situation gør børnenes bekymringer og problemer lettere at leve med, siger han. "Det er enormt vigtigt, at børn ikke føler sig forkerte,
men oplever, at andre børn kan have de samme tanker og bekymringer som dem
selv. Selvom der er kammerater på deres skole, som også er har en bror eller
søster med særlige behov, så er det ikke altid sådan, at de åbner sig op over
for hinanden og spørger ind til, om det andet barn har oplevet det samme", fortæller han. John peger på, at søskendekurserne giver børnene et sted, som
kan hjælpe dem til at føle sig normale i et hverdagsliv og som giver dem en
vished om, at der er nogen, de kan tale med om oplevelserne andre børn såvel
som voksne professionelle.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar