tirsdag den 29. maj 2018

Ådalskolens søskendekursus beretter

En søskendes behov for støtte begynder tidligt, siger socialpædagog John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. De fleste børn som vokser op sammen med en bror eller søster der har et handicap smeder komplicerede følelser gennem barndommen, fra forlegenhed til irritation til vrede og ofte på flere former for skyld. Nogle søskende fortæller, at de føler sig presset til at være ekstra gode søskende for at skabe balance i skalaen. Mange længes efter et venskab og et "normalt" søskendeforhold. Erfaringerne har naturligvis også sine fordele. Søskende til børn med særlige behov har tendens til at udvikle en tidlig modenhed, øget tålmodighed, diplomati, tolerance og accepterer forskelligheder, siger John. Mange forfølger senere i voksen tilværelsen ”hjælpe erhverv”, hvor de er stærke fortalere for marginaliserede befolkningsgrupper.
"Når vi bekræfter og validere søskendes bidrag, som de vokser op med, så øger vi chancerne betydeligt for, at de vælger at forblive kærligt involveret i deres handicappede søskendes liv, fortæller John. Ret tidligt i livet kan mange søskende nemlig begynde at bekymre sig om, hvilke forpligtelser, de vil have til deres bror eller søster i fremtiden. Dette er helt naturligt. Måder hvorpå forældre kan berolige deres børn på er at lægge planer og fortælle om fremtiden for deres børn med særlige behov, inddrage og ikke mindst lytte til de andre søskende i familien. Naturligvis meget afhængig af hvor gammel børnene er. Børnene "bringes aldersmæsigt ind i snakken" og budskabet gives tidligt, at de har deres forældres accept til at forfølge deres egne drømme og at deres fremtidige engagement med deres søskende er et valg i stedet for en forpligtelse. For børnenes eget bedste og til gavn for deres søskende, som har handicap skal børnene sikres retten til deres eget liv. Det omfatter indflydelse på, hvordan de vil blive inddraget i livet med deres søskende som voksne og navnlig niveauet, typen og varigheden af involvering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar