Vores erfaringer går blandt andet på:
”(…) at søskendekurset som metode har den effekt, at deltagerne oplever, at de kan spejle sig i hinanden, at de modtager og giver støtte og omsorg, at de bliver rigtigt forstået, og at de finder ud af, at de ikke er alene med deres problem, hvilket kan øge følelsen af at være ”normal”.
Desuden:
”(…)er der fire effekter, som rigtig
mange har oplevet, at de i høj grad har opnået:
• Jeg føler mig gladere, end inden jeg
startede i gruppen
• Jeg er blevet bedre til at acceptere
min situation
• Jeg er blevet bedre til at fortælle
andre, hvordan jeg har det
• Jeg har fået større indsigt i den
situation, jeg er i
Disse former for udbytte må siges at
give deltagerne et rigtig godt udgangspunkt for at bearbejde deres situation og
komme videre fortæller John Quist Frandsen.
At komme på søskendekurset opleves af
mange ”ligesom at komme hjem”. Her gør mødet med ligestillede, at børnene
oplever accept og forståelse, her kan de være sig selv og tør smide facaden, de
følger med i hinandens liv og der opstår et særligt fællesskab. Børnene i
disse særligt styrede grupper muliggør, at man kan øve sig i og lære at indgå i
nye relationer med andre. Etablering af nære sociale relationer rækker ud over
gruppedeltagelsen – ud i hverdagslivet, hvor nye relationer nogle gange etableres eller
eksisterende forbedres”. ”Søskende fortæller om, hvordan de på søskendekurset
møder en helt særlig genkendelse og forståelse, som gør, at de ikke føler sig
så alene, at de føler sig ”normale”, mere accepterede og som muliggør
erfaringsudveksling med andre ligestillede. Erfaringer fra søskende i disse
typer grupper er, at grupperne er vældigt hjælpsomme i forhold til personlig styrke/robusthed
og udvikling af sociale kompetencer. Dette har betydning for sociale relationer
i og udenfor gruppen, i forhold til skole, familie og andre personlige netværk”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar