Baggrunden for Ådalskolens søskendekursus, er et ønske om
at tilbyde børn som har en bror eller søster med et handicap et kortvarigt
kursus, som har både et udviklingsperspektiv, et forebyggelsesperspektiv og et
handlingsperspektiv. Gennem de 3 weekender kurset varer, vil børnene opleve et
struktureret og spændende kursusforløb målrettet børn i alderen 9-12 år. Gennem kurset
får børnene faktuel viden om deres brors ellers søsters handicap, styrker og relationer,
større robusthed og hvad de kan forvente sig af den rolle som de er i.
Børnene får endvidere lejlighed til at overveje og tale om situationer, som de
selv synes er udfordrende og får ideer til hvordan de kan tackle disse
situationer på en ny og anderledes måde.
Grunden til, at netop disse elementer er udvalgt er, at
virksomme børneprogrammer viser sig karakteriseret ved elementer som:
• give børnene realistiske forventninger til deres brors
eller søsters udvikling
• styrke børnenes forståelse overfor barnet med særlige
behov
• give viden i børnehøjde og ”tag-med-hjem-ideer”
• få børnene til at forholde sig til søskenderollen
sammen med andre
• give et tilbud om fællesskab sammen med andre børn i
lignende situationer
Erfaringer fra Ådalskolens søskendekurser gennem 7 år viser, at børnene er meget glade for at deltage i kurset. Det
opleves af dem som meget positivt, at både yngre og ældre søskende deler
livsoplevelser og at kurset er målrettet og dækkende for alle handicapgrupper.
Ådalskolens søskendekursus ses dermed både i et udviklingsperspektiv, et
forebyggelsesperspektiv og et handlingsperspektiv. Udgangspunktet er, at søskende
gennem de handlekompetencer, de tilegner sig undervejs på kurset, får større
generel sikkerhed i søskende rollen, samtidig med at de ved, hvordan de skal
håndtere situationer, hvor der kan være risiko for, at de ellers ville opleve
konflikter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar