For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
lørdag den 13. januar 2018
Relationer blandt søskende
I enhver søskenderelation er faktorer som gensidig varme og
omsorg vigtige - også for søskende til børn med et særligt behov. Alle har et behov for at
opleve dette i en relation til deres bror eller søster. Hvor nogen søskende
oplever at have en stærkere relation som følge af handicappet, så vil andre stå
tilbage med en anden oplevelse. Eksempelvis kan søskende, som har en bror eller
søster med udadreagerende adfærd, manglende impulskontrol eller sociale
vanskeligheder opleve at være i en relation, som er præget af konflikter. Det
kan gøre det vanskeligt at holde konflikterne på et niveau, hvor det samtidig
kan siges at være frugtbart for selve søskenderelationen, sådan fortæller
gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted.
Vores erfaringer fra søskendekurserne viser, at søskende til børn med handicap
ofte har flere omsorgsopgaver end andre børn. Er opgaverne praktiske,
tidsafgrænsede, med tydelige forventninger, og hvis man anerkender barnet for
indsatsen, så kan søskende ligefrem have en positiv oplevelse med det. Men for
søskende til børn med et handicap kan behovet for at hjælpe til med deres bror
eller søster fylde så meget, at det har en negativ indvirkning på deres sociale
liv. Vi hører fra tid til anden, at søskende fortæller det besværlige i at tage
kammerater med hjem (og lege) og at det er meget enklere blot at besøge
kammeraten. Ådalskolens søskendekursus er med til at italesætte mange forskellige
faktorere og vi sætter spot på de områder som de pågældende børn er optaget af.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar