For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
tirsdag den 12. december 2017
Et søskendekursus har en forebyggende virkning
Vi skaber en ramme hvori børn som har en bror eller
søster med et handicap kan tale. Søskende møder andre børn på deres egen alder og får ny
indsigt i hvordan de kan forstå og forholde sig positivt til den livssituation
det er at have en bror eller søster med et handicap. John Quist Frandsen fra
Ådalskolens søskendekursus fortæller om de erfaringer de har gjort sig med
søskendekurserne. En grundlæggende erfaring er, at kurserne ofte dækker et
behov hos børnene, de ikke har erkendt, før de har deltaget i søskendekurset.
Undervejs på søskendekurset får søskende generel information om handicaps.
Søskende skal f.eks. prøve at lære og forstå, at hvad de opfatter som ''vil
ikke'' hos den søskende med et handicap, i virkeligheden er ''kan ikke''. Børnene
forstår nemt hinandens følelser som skam, skyld, magtesløshed, vrede og det at
føle sig anderledes ude i det offentlige rum. Skyld kan f.eks. vise sig som
følelsen af, at man er egoist, hvis man tilgodeser egne behov, eller at man
ikke kan få ens egene behov opfyldt eller hvis mor eller fars tilstedeværelse
ved den årlige teaterforestilling på skolen endnu engang bliver aflyst. Undersøgelser
viser, at for at søskende og forældre kan understøtte og forbedre trivsel og
udvikling hos barnet med funktionsnedsættelse, kræver det, at de har de rigtige
forudsætninger og det fornødne overskud. Desuden peger undersøgelser på, at
forebyggende indsatser med fordel kan sættes i gang tidligt, da børns
funktionsnedsættelser hurtigt begynder at indvirke på hele familien. Derfor kan
en tidlig familierettet indsats forebygge, at den samlede familiens
udfordringer bliver så store, at det kræver mere indgribende foranstaltninger
at understøtte barnets udviklingsmæssige behov. Socialstyrelsens nye program
"En hel familie" sætter fokus på Mestringsstøtte til familier med
børn med handicap. Formål med programmet er at styrke familiernes mestring og
således ruste familierne til at håndtere de psykologiske såvel som sociale
udfordringer, der kan følge med, når man har et barn med funktionsnedsættelse.
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er en af de indsatser som italesættes i
programmet og det er vi meget stolte af. Malterialet fra Socialstyrelsen skal
gøre det lettere for beslutningstagere eller fagpersoner i en dansk kommune at
blive inspireret af andre kommuners gode erfaringer med tidlige og forebyggende
familierettede indsatser samt at finde frem til de indsatser, der passer til
målgruppen.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar