onsdag den 15. november 2017

Et opgør med fordommene


Sådan siger Marcus fra Ådalskolens søskendekursus da han for første gang er deltager på kurset. Marcus fortæller, at der i hans egen klasse er en masse fordomme om, hvordan det er at være handicappet. Fordomme som det kan være svært at stå med når man er 10 år. Smitter handicappet, går han amok? Hvorfor dit og hvorfor dat? Andre tror at min familie er som en galeanstalt. Det er det jo naturligvis ikke, men jeg oiplever at der omkring handicappede familier er meget tabu. Jeg kan både se og mærke at andre mennesker kikker på min familie, når vi er i byen for at handle. Det har de altid gjort. Andre tager også afstand, indtil de finder ud af, hvordan det hele hænger sammen. Egentlig synes Marcus at man skal være ærlig og fortælle om sin søskende og handicappet, men han synes samtidig, det også kan være rigtigt svært, fordi emnet er så tabuiseret. Jeg har ikke haft det godt med, at mine skolekammerater skulle få at vide, at min lillebror er handicappet. Jeg oplever en berøringsangst fra mine kammeraters forældre og det fik mig til at tænke over, hvordan han kunne tale om min bror i klassen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar