onsdag den 25. oktober 2017

Et søskendekursus som ser på helheder, relationer og sammenhænge


Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er funderet udfra en systemisk tilgang. At tænke systemisk vil sige at tænke i helheder, relationer og sammenhænge og i en systemisk tilgang kan intet forstås isoleret. Dette betyder, at søskendekursets program og opbygning interesserer sig for mønstre og sammenhænge i familien frem for simple årsagsforklaringer. Vi tror på, at ethvert menneske er sit eget system og indgår samtidig i en række systemer, der gensidigt påvirker hinanden. Eksempler på sådanne systemer er familien, institutioner og skolen. Ethvert system har sine egne sandheder og systemerne påvirker hinanden. Den gensidige påvirkning af systemer betyder, at en forandring i eksempelvis familielivet kan få konsekvenser et andet sted i systemet og omvendt. Den systemiske tilgang betyder ligeledes, at et barn med et handicap aldrig reduceres til én identitet eller rolle. Ethvert menneske positioneres og positionerer sig hele tiden, hvilket betyder, at barnet med handicap kan være søn, datter, ven, sød, venlig, irriterende, provokerende og meget mere i løbet af et liv, en dag eller få timer. Det er med andre ord forståelsen af det enkelte barns systemer og konteksten, der er vigtig. På søskendekurset arbejder vi målrettet med, at børnene får denne forståelse og en oplevelse af, at de selv har magt over deres liv. Gennem masser af lege og lærende aktiviteter opnår en forståelse for deres egne handlemuligheder. Det handler ikke om, at søskende skal gøre alting selv, men om, at det kun kan være det enkelte barn, der tager beslutningen i sidste ende. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar