onsdag den 25. oktober 2017

At se min storebrors successser i stedet for hans mangler


Det er et af søskendekursets bud på et rigtig godt trick til de søskende som deltager i Ådalskolens søskendekursus kurset. Vores bud er, at der bag alle vanskeligheder og problemer findes en drøm om noget bedre – og i stedet for at bruge krudt og energi på det, som ikke virker, handler det om at fokusere på det, vi ønsker og det, vi vil. For søskende bliver det en meget væsentlig forskel på om de irriteres af deres søskendes mangler, problemer og vanskeligheder eller opdager at de kan fascineres af deres styrker. På søskendekurset bruger vil lege og aktiviteter til at faciliterer denne proces og børnenes læring. Vi vil gerne lære søskende at have det godt med sig selv og at være i stand til at mestre de udfordringer og vilkår, som hverdagen og omgivelserne uvilkårligt byder på. Hvis man som søskende bruger for meget energi på at være irriteret over sin søskendes handicap havner man nemt i en negativ cirkel. En cirkel som ikke er støttende for dig og som det kan være svært at komme ud af.  Måske har du også oplevet at din søskende går dig på nerverne, og du kan mærke at du bruger alt for meget energi på at være irriteret. Hvad skal jeg gøre? Hvorfor skal jeg se mine problemer på en anden måde? Hvorfor skal jeg tænke anderledes over tingene? Hvordan kan min bror forandre sig? Vores påstand er, at når noget ikke fungerer som man gerne ønsker det, kan forældrene komme med nok så mange forklaringer, men de løser ikke problemet. Men lige så snart forandringen kommer indefra, dvs. fra barnet og deres syn på sig selv og relationerne, så sker der noget. Det vil sige at du ikke kan forandre din søskendes handicap, men du kan forandre den måde du tænker om handicappet på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar