For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
fredag den 12. maj 2017
Når forskelligheden er en styrke
Som nævnt flere steder her på bloggen er det vigtigt at have noget til
fælles. Som søskende betragtes det at have noget tilfælles med de andre børn i
gruppen som afgørende for dynamikken på søskendekurset. Når søskende har de samme forudsætninger
og referencerammer, er der en særlig øget chance for, at de kan drage nytte af hinandens
erfaringer. Som vi også nævner, er den gode kemi ikke nødvendigvis tilstede,
fordi søskende har noget tilfælles. Den gode kemi er noget som opstår - eller
ikke opstår - mellem deltagerne. Et par af de tidligere kursusdeltagere nævner,
at det ikke altid vil være til at sige allerede efter første møde, om der vil
opstå en god kemi mellem deltagerne i gruppen, og at det derfor er vigtigt, at søskende
giver sig tid til at lære hinanden at godt kende. Forskellighed er nemlig en styrke.
Forskellighed blandt søskende på søskendekurset bidrager til dynamikken og til
at sikre lærerige aktiviteter, fordi børnene kan bidrage med deres forskellige
perspektiver. Søskende gør det klart, at her er tale om en meget fin balance,
for hvis forskelligheden bliver for stor eller kommer til at fylde for meget,
risikerer gruppen at blive for forskellig. Forventninger kan også have stor
betydning for tilfredsheden med sammensætningen af gruppen. Flere søskende
fortæller, at det er vigtigt, at gruppens deltagere har de sammen forventninger
til at deltage i en på et søskendekursus, idet der opstår disharmoni i gruppen
hvis nogle fx har forventninger som ikke kan indfries. Forventningerne til søskendegruppen
er af betydning for børnenes engagement, og hvis ikke alle prioriterer gruppen
lige højt, kan det give anledning til frustrationer og usikkerhed.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar