søndag den 2. april 2017

Når vi planter et lille frø spirer der efter nogen tid en smuk blomst


Det var vores fornemmelse da vi i sidste uge talte med en tidligere søskendekursus deltager fra 2013. Ja det er jo mange år siden og mange tng er sket undervejs… Sådan begynder snakken med William som nu er blevet 16 år. Williams søster Malene har infantil autisme og ifølge ham selv var han dengang meget udfordret i dagligdagen fordi Malene bare fyldte så meget altid og hele tiden. Mine forældre havde vanvittigt travlt, der var mange møder med skole og kommune og flere gange glemte de aftaler, som de havde lovet. Når en familie har et barn med et handicap, påvirker det ifølge William hele familien og det kan spænde ben for det gode samvær. Set i bakspejlet kan jeg se, at jeg var meget opmærksom på mine forældres trivsel og på den måde kom jeg til at tilsidesætte mine egne behov og følelser - også selvom jeg egentlig ikke oplevede, at jeg var særlig påvirket af situationen da jeg begyndte på søskendekurset. Mit vendepunkt blev afgjort da jeg blev tilmeldt søskendekurset i Ringsted. Når man deltager på et søskendekursus er det nemlig både forebyggende og en hjælp for os søskende her og nu. Vi søskende forsøger hele tiden at forstå vores verden og vores bror eller søster med et handicap. Vi har brug for alderssvarende viden om, hvad handicappet gør ved vores søskende og hvad det betyder for os andre i familien. Det hjælper i sidste ende os børn til at forstå vores søskende. Vi bliver klogere på vores egen situation i familien ved at deltage på et søskendekursus, hvilket gør det lettere for os at handle i vores eget liv og engang imellem lægge "handicappet på afstand". Ifølge William har han haft stor glæde af at møde og dele erfaringer med de andre børn på søskendekurset som jo er i samme situation. På et søskendekursus får vi nye ideer til at håndtere vores livsvilkår og sætte også fokus på de positive aspekter. Det er fedt at møde de andre børn på kurset og vi kan tale om vores erfaringer med at have handicappede søskende. Vi er rigtig glade for snakken med William for den fortæller nemlig ret præcist, hvad det er vi ønsker med Ådalskolens søskendekursus. Så kort sagt er søskendekurset for børn i alderen 9-12 år, børnene møder ligesindede, vi taler om det som ligger på sinde og har det naturligvis også sjovt sammen. Vi ved, at børnene får udbytte af at deltage på kurset på mange måder. Fx:
Reduktion af ensomhed
Mestring og ideer til nye handlemuligheder
Fællesskab og positivt samvær
Viden om handicaps
Erfaring med at tale om det svære
Reduktion af evt. skyldfølelse

Når et barn deltager i søskendekurset har det både en forebyggende og en hjælp for barnet her og nu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar