onsdag den 29. marts 2017

Struktur på et søskendekursus


Ådalskolens søskendekrus er igennem den seneste tid blevet spurgt til om vi ikke kunne skrive lidt om, hvad der ligger bag søskendekurserne set med fagprofessionelle øjne. Dette blogindlæg er altså et forsøg herpå. Ådalskolen i Ringsted har arbejdet med søskendekurser for børn i alderen 9-12 år siden 2012, børn som enten har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. På et søskendekursus er der et helt klart fokus på at hjælpe

barnet til at få en bedre forståelse for sine egne mentale tilstande og for andres mentale tilstande. Der arbejdes aktivitetsbaseret på at skabe et rum, hvor børn, som har en bror eller søster med et handicap, kan spejle sig i hinanden og dermed få mulighed for at bryde det tabu, som ofte gennemsyrer problematikken. Et søskendekursus kan rumme 10-12 børn, har en fast struktur for møderne og bestemte temaer knyttet til hvert af dem. Strukturen er typisk en velkomst og en ’siden sidst’-runde, hvor børnene kan fortælle om gode og dårlige oplevelser og kan få de andre børns refleksioner på deres oplevelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar