Ti ud af tolv søskende, som
har deltaget i søskendekurset på Ådalskolen i Ringsted, oplever, at de har fået
flere handlemuligheder til for eksempel at kunne håndtere deres bror eller
søster med et handicap. Og de har lært at holde fast i, hvem de er, når de
finder et frirum fra handicappet. Det handler om, at den enkelte søskende finder
sine egne styrker og får forståelse i børnehøjde, så man dermed bliver mere
robust og får styrke til at kunne klare en hverdag med særlige udfordringer,
siger gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus. Vores
søskendekursus er netop kendetegnet ved, at vi i fællesskab med børnene etablerer en
længerevarende netværksgruppe, hvori det handler om at udveksle erfaringer om
oplevelser, tanker, følelser i en kontekst som matcher børnenes alder og forudsætninger. På den måde bliver børnene opmuntret til at støtte hinanden og lærer af
hinandens erfaringer. At dele erfaringerne om at være søskende er et
særdeles betydningsfuldt og relevant tilbud, som mange af disse søskende ikke finder andre steder fortæller han. Ådalskolen i Ringsted
har udviklet et kursuskoncept, som veksler mellem oplæg, aktiviteter, øvelser og
erfaringsudveksling. Vi arbejder målrettet med børnenes styrker samt den hårfine balance
mellem søskendes selv omsorg og forståelsen for sin bror eller søster med særlige behov. Begge
dele er lige vigtige. Det handler nemlig om, at den enkelte søskende finder
egne styrker og ressourcer, så man dermed bliver mere robust og har styrke til
at kunne tackle det vilkår det er at have en bror eller søster med særlige
behov, siger John og tilføjer "og det er gået rigtig godt, for ti ud af tolv
søskende oplever, at søskendekurset har givet dem flere handlemuligheder i
hverdagen".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar