“Jeg fik ikke kun noget ud af gruppelederne,
men også af de andre søskende. Jeg opdagede, at alle oplevede, at der var noget,
der lignede det derhjemme. Det synes jeg var en kæmpe gave, og det allervigtigste
ved at deltage på et søskendekursus”
”Jeg
synes det at komme på søskendekurset her og høre, hvordan andre har lignende
udfordringer har været en kæmpe øjenåbner for mig. Jeg føler mig knap så alene mere. I
forhold til da jeg startede, så har jeg fået utrolig meget mere
selvtillid”.
Søskendekurserne er en succes
Siden
januar 2012 har Ådalskolen i Ringsted udbudt søskendekurser til børn i alderen
9-12 år, som har en bror eller søster med et handicap eller et særligt behov.
Kurserne giver børnene en nyttig viden og ikke mindst et mentalt rygstød. Søskende samles
på tværs af diagnoser, så det ikke er det diagnosespecifikke, der er i fokus,
men derimod fokus på de grundvilkår der følger med, når ens familie nu tæller et barn med særlige vilkår. Erfaring viser, at det skaber større åbenhed
og større fokus på bl.a. søskendevilkår og mestring, når gruppen ikke inddeles og
fikseres i en bestemt diagnose. Dog er der et lørdagsmodul (vidensmodul) på
søskendekurset som udelukkende handler om det diagnosespecifikke. Det opleves ofte, at det til tider være
slidsomt at være søskende til et barn med et handicap og det er altid i
sidste ende forældrene, som har ansvaret for samværet i familien. Derfor er det
altafgørende for familiens generelle trivsel, at søskende får viden om, hvordan
de tager vare på egne ressourcer og opbygger et sundt og ressourcefyldt forhold
og samarbejde. Forældrene skal være opmærksomme på at søskende ikke bliver
”klemt”, fordi barnet med handicap kræver ekstra mange ressourcer i hverdagen. For
søskende gælder jo, at de skal være med til at tackle, rumme og støtte deres
bror eller søster med handicap og samtidig på en sund og konstruktiv måde lære
at gøre opmærksom på sig selv, så der også skabes ”plads” til dem i hverdagen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar