|
Søskendekursus er for børn i alderen 9-12 år |
Hvad vil det sige at møde søskende der, hvor de er? At
møde søskende der, hvor de er, vil sige at tage udgangspunkt i netop deres
situation og deres virkelighed. Det vil sige, at vi tilrettelægger søskendekurset,
sådan at søskende oplever, at de bliver taget godt imod, og at niveauet for
det, der sker på kurset, passer til dem. Det handler i udgangspunktet om en god og hensigtsmæssig
kommunikation, om at lytte godt efter, om at udtrykke ideer tillidsfuldt til
hinanden og møde andre med empati. Vi møder børnene, hvor de er,
ved at tage udgangspunkt i situationer, de kender, og ved at give eksempler på
ting, de kan genkende fra deres dagligdag og tale et sprog, som de forstår. Men
nu er søskende jo kommet på søskendekursus for at lære noget, så det er også
opgaven at skubbe dem et skridt frem, at skabe læring. Derfor handler det om at
bevæge sig gradvist fra børnenes tryghedszone ud i det nærmeste felt for videre
udvikling ved at skabe passende forstyrrelser. Denne udvikling sker fint i en
ramme som søskendekurset op opbygget ud fra. At møde deltagerne, hvor de står,
handler også om at variere formidlingsformerne og være opmærksomme på deres
læringsstile. Nogle lærer fx bedst gennem det, de hører, andre stimuleres
gennem det, de ser, atter andre skal have tingene konkret i hænderne for at
forstå dem. Den enkelte lærer noget ved at knytte ny viden og nye færdigheder
til det, den pågældende allerede ved og kan. Samtidig lærer den enkelte i
samspillet med fællesskabet mellem deltagerne og i samspillet mellem deltagere
og os voksne. Hvorfor er det vigtigt at møde deltagerne der, hvor de er? Vi
møder deltagerne der, hvor de er, fordi vores udgangspunkt er troen på, at alle
gør det bedste de kan. Dette kendetegner også som den anerkendende tilgang, hvor
alle søskende på et søskendekursus er ligeværdige og har samme ret til
opmærksomhed og lærdom. Børnene har krav på at blive taget alvorligt, at der er
respekt for alles synspunkter, så alle får mulighed for at udvikle sig.
Samtidig gør vi det, fordi forskningen viser, at denne tilgang giver det bedste
indlæringsresultat. Når vi møder børnene, hvor de er, giver vi dem de bedste
forudsætninger for at realisere deres eget potentiale i fællesskab med andre.