Der ligger en ganske stor udfordring i at se verden fra en
andens perspektiv siger John, som er en af gruppelederne på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Ikke desto mindre er det en af aktiviteterne som vi præsenterer søskende for når de mødes med andre børn som også har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. På søskendekurset opfordre vi børnene til at lytte til hinanden, undersøge hvordan den anden ser verden og
forholder sig til den, men man kan naturligvis aldrig krybe helt ind under huden på
hinanden. Derfor har man brug for noget at være sammen om når man forsøger at
skabe en ligeværdig relation. Det kan være en aktivitet som vi afvikler på
søskendekurset, et terningespil med gode spørgsmål eller det kan være
fodboldkampen i pausen hvor vi er sammen med børnene og om noget man deler og
mødes om – et ”tredje led” i forholdet. ”Når to søskende fx laver vores
terningespil udforsker hvordan et spørgsmål bliver til et svar og et svar som
ofte er genkendeligt for den anden, de er sammen optaget af noget tredje – og
de er ligeværdige i deres udforskning,” fortæller John og supplerer med et
andet eksempel om en situation hvor en gruppe drenge sidder og snitter. En af
drengene har svært ved at koncentrere sig, og vi viser ham en bestemt
snitteteknik som gør at han nemmere når sit mål med pinden og igen kan
koncentrere sig om at snitte. ”Den voksen satte sig ind i barnets situation og
så at drengen havde svært ved at holde kniven. Derfor foreslog hun ham en enkel
løsning som han kunne koncentrere sig om – hun viste engagement i den aktivitet
han sad med. Det fik ham til at engagere sig i snitteopgaven på ny.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar