tirsdag den 21. juni 2016

”Jeg havde svært ved at vurdere, hvem jeg kunne fortælle det til”

Sådan siger Christian, som er 11 år og netop har deltaget på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Vi har fået lov af Christian til at skrive lidt om ham her på bloggen fordi hans udsagn er noget vi ofte hører på søskendekurserne. Christian fortæller ”for mig var det et spørgsmål om at finde ud af, hvem i mit netværk jeg skulle bruge til hvad. Jeg har i mange år været meget lukket omkring min søster som har infantil autisme og jeg har i mange år haft meget svært ved at vurdere, hvem jeg kunne fortælle hvad til. Jeg fortalte aldrig om mine tanker til nogen i mit netværk. Måske ville det have været hensigtsmæssigt for mig, at jeg havde gjort det, men det kom aldrig på tale. Efter jeg har deltaget på søskendekurset har en helt ny verden åbnet sig for mig. På kurset lavede vi et ”hjælpetræ” og det har lært mig en hel masse. I dag er det nemmere for mig at tale om de mange oplevelser jeg har med min søster og det er dejligt at vide, at mange at de hårde oplevelser (som når hun f.eks. slår eller bliver sur) er oplevelser som andre søskende også har. Nu ved jeg nemlig, hvem jeg kan tale med dem om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar