”Det er vel egentlig bare det at vide, at andre er i samme
situation. Det hjælper rigtig meget”. ”…så føles det som om, at jeg ikke er Palle
alene i verden mere” (Nicoline, 10 år). Dette citat er fra et af børnene og antyder,
at det at være sammen med andre i samme situation på et søskendekursus hjælper.
Det hjælper at være fælles i forhold til at have en bror eller søster med et
handicap, at man er flere ”i samme båd” og at man ikke er alene. Gruppeleder
John Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted mener, at det, der
hjælper mennesker i svære situationer er når de søger støtte hos hinanden. Det er en
del af grundtanken bag gruppeprocesser som, blandt andet, kan være en oplevelse
af jævnbyrdighed og en identifikation med hinandens livssituationer. John
Frandsen supplerer, at søskendekursets vigtigste grundtræk er karakteriseret ved
en overensstemmelse mellem gruppens behov og udfordringer.
Dette vil ifølge John
sige, at børnene på søskendekurset alle sammen må have en overensstemmelse i
forhold til samme problemer og behov for hjælp. Som vi skriver flere steder på
bloggen vil børn som har en bror eller søster med handicap føle eller
have følt, en grad af stress og de krav, de møder i familien nogle gange overstiger de
ressourcer, de har for at mestre. I det indledende citat føler Nicoline på 10 år en
fællesskabsfølelse, med andre i samme situation. John Frandsen mener, udover at
der for søskende må være overensstemmelse mellem behov, problemer og følelse af
stress, at hvis en gruppe er hensigtsmæssig i sit antal af medlemmer og der er tid nok
til at kunne opnå sit formål, kommer der til at foregå en interaktion. Denne
vil føre til, at søskende vil opdage et fællesskab. Dette vil igen i større
eller mindre udstrækning føre til identifikation søskende imellem. Dette
fællesskab er det, som bliver gruppens kilde til, at børnene evner at give
støtte til hinanden, have gensidig kontrol, at lette genkendelse af følelser,
der er skjulte og af skjult styrke, at almengøre deres problemer, afhjælpe
følelse af isolation og gennem kollektiv styrke at muliggøre en vellykket
selvrepræsentation.
Det er disse ressourcer vi gerne vil mobilisere ved et
søskendekursus. Dermed, det der skal hjælpe til at støtte mestring for børnene.
Fra søskende på kurserne og de mange erfaringer vi har gjort os betyder, at der i en søskendegruppe har været en givtig gruppeproces i gang, som har skabt
et fællesskab. Det har i gruppen været muligt, at interagere, så søskende har
kunnet føle et fællesskab og opnå den gensidige identificering, der på sigt kan
gøre det muligt at opnå de ressourcer som et søskendekursus gerne vil
mobilisere. Ressourcer som skal hjælpe søskende i at mestre sin situation. Det
er derved essentielt for at kunne opnå en eller anden grad af mestring, at der
forefindes en fælleskabsfølelse i gruppen. Herfra er der andre elementer i
brugen af gruppen, der er vigtige for at kunne føre en gruppe på en positiv og
udbytterig kurs, men det væsentlige fundament er her grundlagt. Der er
muligheder for på Ådalskolens søskendekursus at arbejde med søskende, det vil
sige at give børnene handlemuligheder og holde fokus på de positive ressourcer
de har, som styrker dem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar