John Frandsen fra Ådalskolen i Ringsted forklarer, at søskendekurset
ikke alene er med til at give tryghed, men også selvtillid. Søskende oplever og
føler, at de andre søskende er interesserede i hvad vedkommende barn fortæller.
John forklarer, at der er to processer i den vurdering, som alle mennesker gør
sig, når vedkommende skal finde ud af om en situation er stressende, eller ej.
Den primære vurdering er en vurdering som personen gør sig, når det udsættes
for en stimulus. ”Har jeg et mål som er i fare?”.: ” Er der en skade eller
trussel her eller er dette blot en udfordring for mig?”.:” Betyder det noget
for mig og min trivsel?”.
Hvis ja, går man videre til den sekundære vurdering, nemlig…: ”Hvad kan jeg så gøre i denne situation?” John siger, at personens selvtillid er meget svingende fra person til person og netop selvtilliden er vigtig i forhold til at kunne overvinde og mestre noget, for er ens selvtillid god er der større mulighed for at se en situation som en udfordring, frem for en trussel. Nogle situationer på et søskendekursus vil give stort spillerum for færdigheder og den ihærdighed vedkommende besidder, og derfor vil der her være tale om en udfordring, frem for en trussel. Når Bertram i citatet fortæller, at søskendekurset er med til at give ham selvtillid er det derfor yderst vigtigt i forhold til at kunne mestre noget, at få udbygget sin selvtillid. Selvtillid kan nemlig oparbejdes i en gruppe, ved at gruppemedlemmerne anerkender hinanden og lytter til hinandens og hinandens historier. Det er både gruppemedlemmerne der skal lytte til hinanden og anerkende hinanden, men vi som gruppeledere skal naturligvis også lytte til børnene og anerkende dem. Det vil sige, at børnene må føle sig set, hørt og forstået på et søskendekursus.
Når søskende deltager på et søskendekursus, hvor både børn og gruppeledere lytter til og anerkender børnene og hinanden, så kan der oparbejdes selvtillid, altså en vurdering af at man kan mestre noget. Her ændrer søskende igen på sine vurderinger af sin situation, via den følelsesfokuserede mestring.
Hvis ja, går man videre til den sekundære vurdering, nemlig…: ”Hvad kan jeg så gøre i denne situation?” John siger, at personens selvtillid er meget svingende fra person til person og netop selvtilliden er vigtig i forhold til at kunne overvinde og mestre noget, for er ens selvtillid god er der større mulighed for at se en situation som en udfordring, frem for en trussel. Nogle situationer på et søskendekursus vil give stort spillerum for færdigheder og den ihærdighed vedkommende besidder, og derfor vil der her være tale om en udfordring, frem for en trussel. Når Bertram i citatet fortæller, at søskendekurset er med til at give ham selvtillid er det derfor yderst vigtigt i forhold til at kunne mestre noget, at få udbygget sin selvtillid. Selvtillid kan nemlig oparbejdes i en gruppe, ved at gruppemedlemmerne anerkender hinanden og lytter til hinandens og hinandens historier. Det er både gruppemedlemmerne der skal lytte til hinanden og anerkende hinanden, men vi som gruppeledere skal naturligvis også lytte til børnene og anerkende dem. Det vil sige, at børnene må føle sig set, hørt og forstået på et søskendekursus.
Når søskende deltager på et søskendekursus, hvor både børn og gruppeledere lytter til og anerkender børnene og hinanden, så kan der oparbejdes selvtillid, altså en vurdering af at man kan mestre noget. Her ændrer søskende igen på sine vurderinger af sin situation, via den følelsesfokuserede mestring.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar