fredag den 17. juni 2016

At have en storebror med ADHD

Når Mette, en 9 årige pige fra Ådalskolens søskendekursus, kommer hjem efter skoletid ved hun hvad der venter hende. En storebror som er sprængfyldt af energi og impulsiv. Nogle gange lige lovlig meget. Mettes bror har ADHD og ADHD rammer ikke kun hendes bror, men påvirker i høj grad resten af familien. Hendes bror hedder Jacob og hans vanskeligheder påvirker hele det miljø, som han færdes i til daglig. Generelt er udgangspunktet for at en virkningsfuld pædagogik af ADHD virker at skabe en fælles forståelse for, hvad der er svært for Jacob og hvordan han bedst muligt bliver støttet. Når Jacob oplever ”at han lykkes” i dagligdagen, mindsker det stressen, så han bedre kan overvinde eller kompensere for hans vanskeligheder. Alle mennesker vokser af ros og opmuntring, men Mettes bror med ADHD har i særlig grad brug for ros. Jacob har ADHD og er født med et handicap eller en udviklingsforstyrrelse som betyder mange vanskeligheder i løbet af en dag. Mette fortæller, at han gang på gang løber ind i nederlag, som svækker selvtilliden. Det er derfor vigtigt, at alle voksne omkring ham forstår handicappet og er opmærksomme på at give den støtte der skal til. Særligt en overskuelig hverdag, hvor det er givet, hvad der nu skal ske, er godt for Jacob. Det vil sige klare, enkle regler og faste rytmer og rutiner, som fx faste spise- og sengetider. Jacob skal have støtte til at blive bedre til at takle vanskelighederne og til at opleve sig elsket og holdt af. Et barn som Jacob med ADHD vil i skolen være særligt udsat for indlæringsudfordringer, mobning og for at blive udelukket af de andre børn. Det kræver et særligt overskud og engagement fra lærere og pædagoger at forstå problematikkerne, for det handler ikke ”bare” om uartighed eller dårlig opdragelse. Min bror bliver konstant afledt af lyde og andre impulser og han har derfor godt af at sidde alene eller tæt på læreren, hvor der er mest ro. Hans skoledag er struktureret i en sådan grad, så han hele tiden kan overskue, hvad der skal ske. Når læreren giver resten af klassen en besked, har han ofte brug for at få gentaget beskeden. Som Mette slutter med at sige så lærte hun rigtig meget af Ådalskolens søskendekursus og kan kun anbefale andre børn som har en søskende med ADHD at tilmelde sig. ”Jeg har fået så meget total god viden som ruster og styrker mig i hverdagen”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar