Min storebror kan ikke, sådan begynder Mathilde, en pige på 11 år som
har en storebror med autisme. Min storebror kan ikke læse, ikke regne, ikke
være alene, ikke tage telefonen, ikke sige noget fornuftigt, ikke passe mig,
ikke købe ind, ikke selv gå i bad, ikke tage en opvask…Listen var nærmest
uendelig lang med ting som Mathildes storebror ikke mestre da Mathilde begyndte
på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Sådan havde det været for hende i
flere år og jo ældre han blev kom det tydeligere og tydeligere frem, at hendes
storebror for altid ville være anderledes. Mathilde havde i mange år også
troet, at det blot var en overgang og at hendes storebror bare var lidt langsom
i udvikling. Mathilde fortalte, at hun godt kan blive ked af det når hun tænker
over det og at hun nogle gange går med en masse ønsker og håb som ikke er
realistiske. Derfor er Ådalskolens søskendekursus kommet som en fantastisk
hjælp og støtte for Mathilde og hendes familie. ”At jeg kan mødes med andre
børn som også har søskende i familien som er handicappede er en rigtig god
støtte og hjælp” siger hun. De voksne på søskendekurset har fortalt, at vi som
søskende skal øve os i at justere i vores opfattelse. Mange af os tror (eller
håber) nemlig, at et handicap går over og at det hele bliver normalt igen, men
inderst inde ved vi jo godt, at sådan bliver det desværre ikke. Vores søskende
har brug for os og de kan bedre bruge os, når vores opfattelse går mod det de
kan, siger Mathilde. Søskendekursets gruppeledere Gitte Malmgren og John Quist Frandsen supplerer,
at der er meget mere energi i at fokusere på det som børnenes søskende kan,
glædes over hvert eneste lille mikro fremskridt og naturligvis håbe på mere i den
samme retning istedet for at gå og være ked af alt det de ikke kan eller
magter. Lige netop den opfattelse er det som søskendekurset gerne vil være med
til at tegne og vi er rigtig glade for, når det er det som børnene tager med
herfra. Med masser af aktiviteter og lege i børnehøjde er vi alle med til at
skabe den proces som ruster søskende til en anderledes opfattelse og en styrket
tankegang. En tankegang som de i forskellige grader tager med sig videre også når søskendekurset er
slut.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar