For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
tirsdag den 10. maj 2016
Et ideal som er vores fundament
Når vi flere gange siger at Ådalskolens søskendekursus er funderet på
et anerkendende ideal så vil vi gerne sætte lidt flere ord på denne tankegang. Ingen
kan være anerkendende og lyttende hele tiden. Det er ideal man kan efterstræbe,
men aldrig opnå til fulde, og det er præcis sådan det skal være, for som vi så
ofte har sagt, så kan ingen mennesker spejle sig i perfekte rollemodeller. Børn
lærer at håndterer egne fejl ved at se forældrene og andre, håndtere deres
udfordringer. Det kræver øvelse og atter øvelse at være anerkendende; og den
lyttende overbygning kræver tilmed ofre og mod. Mod til at se de ting man
tidligere gjorde forkert og mod til at stå op mod normerne, hvis nødvendigt.
Det kræver nogle gange ofre, hvis man som forældre erkender at man har et barn
som har anderledes behov. Når man efterstræber at være anerkendende og lyttende
så vil de fleste opdage at det bliver lettere og lettere med tiden, og til
sidst vil det falde helt naturligt. Man bliver mere sikker på sig selv, fordi
man ikke bare lærer at lytte til barnet, men også til sin egen mavefornemmelse.
Man bliver stolt over at se hvordan børnene udvikler sig til sunde og
selvbevidste individer, der kan tage hensyn til andre og begynder at spørge til
andres tanker og følelser, og mange fortæller at de bliver stolte over at
opleve at de præger kolleger, venner og familie til en mere rummelig tankegang.
Alle kan blive mere anerkendende og lyttende. For nogle er det en længere rejse
end for andre, afhængig af hvad man har med sig fra sin egen barndom. Man
behøver ikke at kende meget til tankerne bag, så længe man er med på det
basale. Lidt kan gøre stor forskel.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar