søndag den 29. maj 2016

At se situationen med andre øjne

Martin som netop har deltaget i Ådalskolens søskendekursus er 11 år. Han har en storebror som har diagnosen autisme og udviklingshæmning. Fra allerførste søskendelørdag fortalte Martin rigtig meget om den uretfærdighed han oplever fordi hans storebror ikke skal lave pligter derhjemme. Undervejs i søskendekurset italesættes dette dilemma mange gange og Martin nævner det ofte fordi det fylder så meget. Hans storebrors handicap gør, at han ikke har de samme kompetencer som Martin men det er naturligvis svært for bare en 11-årig dreng at forstå og dermed acceptere. I løbet af de 3 måneder søskendekurset varer gennemgår Martin ifølge hans mor en meget positiv forvandling, som hun helt klart tilskriver søskendekursets indsats. En forvandling fra at være meget negativ og trodsig overfor storebrorens manglende evner til at bidrage til i dag at have en meget mere accepterende holdning og attitude. Martins mor er meget taknemlig og fortæller os i sidste uge, at det har løsnet op for familiens ofte fastlåste situation og interne stridigheder.
John Quist Frandsen, som er gruppeleder på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er rigtig glad for den feedback og supplerer, at det store arbejde naturligvis er Martins fortjeneste. John nævner, at både Martin og alle de andre søskende som deltager forandre sig meget i de måneder søskendekurset kører. Nogle søskende er i begyndelsen meget generte, men åbner sig undervejs andre søskende kan være noget mere ”larmende” men falder mere til ro. Således også for Martin som i den grad tydeligt har lært at acceptere situationen med en storebror som ikke på sammen måde som ham selv kan bidrage til pligterne derhjemme. Alligevel viser det sig at Martins storebror kan bidrage. Idag tømmer han hver dag familiens postkasse efter skoletid, går ud med skraldespanden efter aftensmaden og tømmer opvaskemaskinen hver morgenen. Nogle gange handler det om at se situationen med nogle andre øjne og finde på pligter som ”giver mening”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar