søndag den 3. april 2016

Når omgivelserne misforstår

Når et barn har et særligt behov er det nemmere for omgivelserne at justere sig end det er for barnet. Sådan siger gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted.
Generelt kan man sige om børn der har et særligt behov at de har et følsomt nervesystem, der opfanger og bearbejder alle de indtryk de får igennem en dag. Og deres hjerne bearbejder disse indtryk på en meget dybtgående måde, så de får rigtig mange deltaljer med og reflekterer efterfølgende over meget af det, de oplever. Det er børn, som tænker dybt og føler dybt. På grund af den ekstra modtagelighed for indtryk og stimuli, overvældes de hurtigere end andre børn og har så brug for at kunne trække sig tilbage, holde en pause fra alt det, som stimulerer og fordøje de mange indtryk de har fået. Dette misforstår omgivelserne ofte, især hvis vi ikke kender til det ekstra følsomme karaktertræk, så børnene kan blive opfattet som mindre sociale – eller ”ikke sociale nok”. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar